لینک های دسترسی

Breaking News

مک ماستر افشای اطلاعات به روسیه را رد کرد


دونالدترمپ رئیس جمهور امریکا و مک ماستر مشاور امنیت ملی این کشور
دونالدترمپ رئیس جمهور امریکا و مک ماستر مشاور امنیت ملی این کشور

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحده، ادعاهای را رد کرد که گویا رئیس جمهور ترمپ حین ملاقات هفتۀ گذشته با وزیرخارجۀ و سفیر روسیه در قصرسفید، معلومات نهایت محرمانه یی را افشا کرده است.

مک ماستر عصر دوشنبه در یک کنفرانس خبری کوتاه در قصرسفید گفت "همچو گزارش ها نادرست است. من در اتاق حضور داشتم و همچو بحثی صورت نگرفته است."

پیش از آن واشنگتن پست به نقل از مقام های فعلی و پیشین امریکایی گزارش داده بود که رئیس جمهور ترمپ در ملاقات هفتۀ گذشته اش با سرگی لاوروف و سفیر روسیه در قصر سفید، "معلومات نهایت محرم" را افشا کرده است.

واشنگتن پست به نقل از این مقام ها نگاشته است که این افشاگری آقای ترمپ، یک منبع مهم استخباراتی را در مورد گروۀ دولت اسلامی یا داعش به مخاطره انداخته است.

مقامات حکومت امریکا گفته اند معلومات که رئیس جمهور ترمپ افشا کرده است توسط یک متحد ایالات متحده براساس یک توافق شریک ساختن معلومات استخباراتی فراهم شده بود.

آن مقامات گفته اند "معلومات به اندازۀ محرم و حساس بود که جزییات آن را با متحدین و حتی در داخل ایالات متحده هم شریک نساختند."

ریکس تیلرسن، وزیرخارجۀ ایالات متحده نیز در همسویی با مشاور امنیت ملی امریکا، گفت "یک طیف وسیع از موضوعات میان رئیس جمهور و وزیرخارجۀ روسیه بحث شد که در آن میان تلاش ها و تهدیدات مشترک در مبارزه علیه دهشت افگنی شامل بود."

یک مقام ایالات متحده که از این موضوع آگاهی دارد گفت آقای ترمپ "آنقدر معلومات را به سفیر روسیه افشا کرده که ما به متحدین ما نکرده ایم."

رئیس جمهور ایالات متحده این صلاحیت را دارد تا هرگونه معلومات را افشا سازد، لذا آنچه دونالدترمپ انجام داده است غیرقانونی معلوم نمی شود.

اما مقامات استخباراتی در روزنامه های امریکایی ابراز نگرانی کرده گفته اند که معلومات که از جانب یک متحد امریکا فراهم شده بود، ممکن روابط بسیار مهمی را خدشه دارد سازد.

ادارات استخبارات مرکزی و ادارۀ امنیت ملی به گونۀ فوری به صدای امریکا در رابطه ابراز نظری نکردند.

واکنش های جمهوریخواهان و دموکرات ها

این گزارش ها با واکنش اعضای هر دو حزب کنگرس و سنای امریکا مواجه شده است.

ایلیوت اینگل، عضو دموکرات کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت که از شنیدن خبر افشای معلومات نهایت سری توسط رئیس جمهور ترمپ به دیپلومات های روسی در هفته گذشته، "شگفت زده" شده است.

مارک وارنر دموکرات، معاون رئیس کمیتۀ امور استخباراتی مجلس سنا در یک تویت نگاشته است اگر این موضوع حقیقت داشته باشد "به خطر انداختن منابع و شیوه های استخباراتی به ویژه با روس ها، غیر قابل توجیه می باشد."

باب کروکر جمهوریخواه، رئیس کمیتۀ روابط امور خارجی مجلس سنا می گوید "قصرسفید باید به زودی مسایل را تحت کنترول درآورد."

آقای کروکر به خبرنگاران گفت که واضحاً که حالات به نفع قصرسفید نیست و باید راه های را دریابند که با آنچه اتفاق می افتد مقابله کنند.

منتقدین آقای ترمپ می گویند که افشا سازی همچو معلومات متحدین امریکا و رهبران سایر کشور ها را وا می دارد تا روی "شریک ساختن مسایل مهم سری با رئیس جمهور ترمپ فکر کنند."

این درحالیست که دونالد ترمپ، هفتۀ گذشته جیمز کومی رئیس "اف بی آی" را که در رأس تحقیقات در بارۀ دخالت روسیه در تبانی با ستاد انتخاباتی آقای ترمپ در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا بود، از سمتش برکنار کرد.

XS
SM
MD
LG