لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: اگر پیروز شدم بیت المقدس را پایتخت اسراییل خواهم خواند


دونالد ترمپ، نامزد جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده
دونالد ترمپ، نامزد جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، در ملاقات با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل در نیویارک گفت که اگر به حیث رئیس جمهور امریکا انتخاب شود، بیت المقدس را به حیث پایتخت اسراییل به رسمیت می شناسد.

این اظهارات آقای ترمپ نشاندهندۀ یک تغییر قابل توجه پالیسی ایالات متحده روی این مسأله در صورت پیروزی وی خواهد بود.

حکومت کنونی امریکا در تلاش هایش برای برگزاری مذاکرات صلح فلسطین-اسراییل همواره برای ایجاد راه حل ایجاد "دو کشوری" سعی ورزیده است.

ستاد انتخاباتی دانلدترمپ گفت که در ملاقات روز یکشنبۀ آقای ترمپ با صدراعظم اسراییل، که بیش از یک ساعت طول کشید؛ نامزد انتخاباتی جمهوریخواه به آقای نتنیاهو گفته است که حکومت تحت ادارۀ وی "بیت المقدِس را به عنوان پایتخت غیر قابل انقسام کشور اسراییل به رسمیت خواهد شناخت."

در حالیکه اسراییل بیت المقدس را به حیث پایتخت خود می نامد، تنها چند کشور به شمول ایالات متحده آن را تایید می کنند. اما سفارت اکثر کشور ها در تل ابیب موقعیت دارد.

شرق بیت المقدِس در جنگ ۱۹۶۷ به تصرف اسراییل درآمد.

در ملاقات آقای ترمپ و نتنیاهو که پشت درب های بسته انجام شد، ستاد انتخاباتی نامزد جمهوریخواه می گوید دونالدترمپ با بینیامین نتنیاهو توافق کرده است که صلح در شرق میانه "تنها زمانی امکان پذیر است که فلسطینی ها از نفرت و خشونت بکاهند و اسراییل را به عنوان یک کشور یهودی بپذیرند."

ملاقات آقای نتنیاهو و ترمپ در حالی صورت می گیرد که نیکولای ملادنوف، نماینده ارشد ملل متحد در امور شرق میانه، هشدار داده است با ادامه شهرک سازی و مصادره زمین‌های فلسطینی، و همچنین نبود وحدت در میان فلسطینیان، راه حل موسوم به "دو کشوری" برای پایان مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها از دست می‌رود.

جان کری، وزیرخارجۀ ایالات متحده در چند سال اخیر تلاش فراوانی به خرج داده تا جوانب فلسطین و اسراییل را روی میز مذاکره قرار دهد اما آن تلاش ها به جای نرسیده است.

گفته می شود که سایر مسایل منطقه یی به شمول جنگ علیه داعش، همکاری نظامی ایالات متحده با اسراییل و معاملۀ هسته یی با ایران شامل بحث آنان بوده است.

این درحالیست که شام دوشنبه به وقت شرق امریکا، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل با هیلری کلنتن، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری نیز در شهر نیویارک ملاقات کرده است.

ستاد انتخاباتی خانم کلنتن گفته است که ملاقات دو تن پشت درب های بسته انجام شد اما جزییات بیشتری در رابطه تاکنون به نشر نرسیده است.

XS
SM
MD
LG