لینک های دسترسی

Breaking News

نشست سران ناتو فردا برگزار میشود


نشست سران ناتو بدون حضور داشت هیئت حکومت کابل برگزار میشود
نشست سران ناتو بدون حضور داشت هیئت حکومت کابل برگزار میشود

در نشست فردای سران پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو که قرار است در بروکسل پایتخت بلجیم برگزار شود، انتظار میرود که رهبران کشورهای عضو این سازمان روی یک سلسله اصول کلیدی موافقه کنند.

در حالی که حملۀ شب دوشنبه در شهر مانچستر بریتانیا بر نشست ناتو سایه افگنده است، قرار است اعضای این پیمان بر ضرورت ادامۀ مبارزه با دهشت افگنی در داخل کشورهای خود و در کشورهای چون افغانستان تصمیم بگیرند.

جنگ در افغانستان یکی از موضوعات کلیدی است که رهبران ناتو انتظار دارند تا از موضعگیری دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، آگاهی بیشتر در مورد آن حاصل کنند.

رئیس جمهور ایالات متحده در نخستین سفر رسمی اش به خارج از کشور، امروز به بروکسل پایتخت بلجیم رسید
رئیس جمهور ایالات متحده در نخستین سفر رسمی اش به خارج از کشور، امروز به بروکسل پایتخت بلجیم رسید

در حالی که انتظار میرود رئیس جمهور ترمپ سترانیژی جدید نظامی اش را برای افغانستان به زودی اعلام کند، او خواستار افزایش نقش ناتو در تلاش های جنگ در افغانستان میباشد.

اما انگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفته است که او در این مورد علاقۀ چندان نداشته و در انتظار نتایج نشست فردای سازمان ناتو میباشد.

صدراعظم آلمان گفته است "ما همکاری ٢٠ کشور عضو را که در آنجا فعالیت دارند، نیز همآهنگ میسازیم. من انتظار نشست فردا را دارم. فکر نمیکنم که بخاطر گسترش ظرفیت خود در آنکشور، ما در صدر قرارداشته باشیم."

قبل از این جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز گفته بود که بدون تعهد متحدین ناتو، تصمیم نهایی در مورد این ستراتیژی اتخاذ نخواهد شد.

تاکید برای پرداخت سهم کامل

در کنار موضوع جنگ در افغانستان، رئیس جمهور ایالات متحده واضحاً از کشورهای عضو ناتو خواسته است که با پرداخت دو درصد از عواید ملی، حد اقل سهم خود را در پرداخت مصارف این سازمان ادا کنند.

این پیمان که ٢٨ عضو دارد، تنها پنج عضو آن – ایالات متحده، بریتانیا، ایستونیا، یونان و پولند – سهمیۀ کامل خود را میپردازند.

انتظار میرود که رئیس جمهور ایالات متحده یکبار دیگر بر تقاضایش تاکید کند.

مبارزۀ جهانی علیۀ تروریزم

مبارزۀ جهانی در برابر دهشت افگنی، موضوع دیگری از اجندای نشست ناتو را تشکیل میدهد. در پی حملۀ تروریستی در شهر مانچستر بریتانیا، قرار است تریسا می، صدراعظم آن کشور خواستار همآهنگی بیشتر اعضای ناتو برای نابودی دهشت افگنی شود.

روسیه نیز بحث دیگری رهبران ناتو خواهد بود. آلمان، اتریش و کشور های دیگر، خواستار یک صفحۀ جدید از روابط با مسکو میباشند.

پس از بحران در اوکراین، ادامۀ تعزیرات در برابر مسکو کشورهای غربی اروپا را که وابسته به ورود مواد سوخت از روسیه میباشند، تحت فشار قرار داده است.

رهبران اروپایی همچنان امیدوارند تا با استفاده از نشست فردا، به نگرانی های ناشی از ریفرندم اخیر در ترکیه نیز رسیدگی کنند.

ریفرندم اخیر در ترکیه، رئیس جمهور آن کشور را اختیارات بیشتر بخشیده است
ریفرندم اخیر در ترکیه، رئیس جمهور آن کشور را اختیارات بیشتر بخشیده است

ریفرندم ترکیه که بر اساس آن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور آن کشور را اختیارات بیشتر بخشیده است، نگرانی های تازه میان ملل اروپایی مبنی بر افزایش خودکامگی ها در ترکیه را برانگیخته است.

XS
SM
MD
LG