لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید اظهارات اخیر دانالد ترمپ را محکوم کرده است


قصر سفید بیانات اخیر دانالد ترمپ، کاندید پیشتاز حزب جمهوریخواه امریکا مبنی بر منع ورود مسلمانان به ایالات متحده را، کاملاً با ارزش های امریکایی در تضاد خوانده و محکوم نمود.

آقای ترامپ دیروز در بیانات جنجال برانگیز تازه اش گفت تا وقتی که سران کشور درک نکنند تا به مشکلات دهشت افگنی چگونه رسیدگی صورت گیرد، باید جلو ورود تمام مسلمانان به ایالات متحده گرفته شود. سخنان آقای ترامپ واکنش هایی تندی در پی داشته است.

دونالد ترمپ ادعا نموده است که بر اساس نظر سنجی ها، یک بخش عظیم از مسلمانان در برابر امریکایی ها نفرت دارد و تا زمان درک و تشخیص این مشکل، باید جلو ورود مسلمانان به ایالات متحده گرفته شود.

آقای ترمپ گفت "تا زمانیکه ما این مشکل را درک و خطرات آن را مشخص می سازیم، کشور ما نمی تواند که قربانی حملات وحشتناک کسانی باشد که تنها به جهاد باور دارند. این کسانی اند که تنها به جهاد باور دارند. آنان سیستم ما را نمی خواهند و هیچ دلیل برای احترام به زندگی انسان را ندارند."

اما این سخنان آقای ترامپ با واکنش های داخلی و بیرونی مواجه شد. نهاد عوض، رئیس اجرایی شورای ارتباطات مسلمانان امریکایی ضمن تقبیح این اظهارات هشدار می دهد که این کار می تواند مسلمانان امریکایی را با خطر عواقب خشونتبار مواجه سازد.

آقای عوض گفت "سخنان دانالد ترامپ از یک رهبر یک ملت بزرگ چون ما، بیشتر به یک سرکردۀ باند جنایتکار شباهت دارد. او دیگران به نفع گروۀ داعش بازی می کنند. این چیزیست که آن گروه از امریکایان می خواهد تا در برابر یکدیگر قرار گیرند."

اظهارات اخیر دانالد ترمپ در حالی صورت می گیرد که بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده دو روز قبل در یک خطابه اش به ملت، از امریکاییان خواست که پس از حملات اخیر دهشت افگنی، نباید در برابر مسلمانان قرار گیرند.

آقای اوباما گفت "اگر ما می خواهیم تا در شکست دادن دهشت افگنی موفق شویم، ما باید مسلمانان را به مانند متحدین قوی خویش با خود شریک بسازیم، نه این که با نفرت و سؤظن ها آنان را برانیم."

قصر سفید نیز سخنان دانالد ترمپ را با ارزش های امریکایی کاملاً متضاد خوانده و آن را محکوم نمود.

از جانب دیگر شماری از رقیبان جمهوریخواۀ آقای ترمپ نیز در مخالفت با این پیشنهاد او قرار گرفته و موضع گیری ترمپ را مسخره و غیر جدی توصیف کرده اند.

واکنش مسلمانان در جهان

اظهارات دونالد ترامپ، تنها واکنش اعضای حزب دمکرات و جمهوریخواه را در پی نداشت بلکه مسلمانان در سرتاسر جهان آن را محکوم کرده و آن را "اسلام هراسی و نفرت انگیز" خواندند.

کمال ناصر اصولی عضو پارلمان افغانستان به صدای امریکا گفت "ترامپ یک انسان مریض است." آقای اصولی به این باور است که مردم ایالات متحده "به همچو یک انسانی رای نخواهند داد."

طاهر اشرفی، رئیس شورای علمای پاکستان ضمن محکوم کردن اظهارات آقای ترامپ به آژانس رویترز گفت "اگر یک رهبر مسلمان بگوید که جنگ میان مسلمانان و مسیحیان وجود دارد، ما آن را محکوم می کنیم، پس چرا اظهارات یک امریکایی را که این حرف را می زند محکوم نکنیم؟

این در حالیست که آفتاب احمد خان شیرپاو، وزیر داخلۀ پیشین عضو سابق پارلمان پاکستان از حزب مردم آن کشور می گوید که مردم ایالات متحده از رهبریت ترامپ پیروی نمی کنند.

در اندونیزیا که بیشترین جمعیت مسلمان جهان را دارا می باشد، ارماناتا ناصر، یک سخنگوی وزارت خارجۀ آن کشور به رویترز گفت که در بارۀ مبارزات انتخاباتی کشور های دیگر ابراز نظر نمی کند اما تصریح کرد "عمل دهشت ارتباطی با هیچ مذهب و کشور و نژاد ندارد."

این در حالیست که نهاد های مذهبی در اندونیزیا به گونۀ مستقیم تر اظهارات ترامپ را محکوم کردند. دین صیام الدین، رئیس نهاد محمدیه، دومین سازمان بزرگ مسلمانان در اندونیزیا، اظهارات دونالد ترامپ را مسخره آمیز خواند.

آقای صیام الدین گفت "خنده آور است که یک شخص در این عصر متمدن، جهانی اینقدر کوتاه فکر است که برخی از مردم را از داخل شدن به ایالات متحدۀ امریکا منع می کند."

XS
SM
MD
LG