لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ در روز اول کارش چندین فرمان اجرایی را امضا می‌کند


ترمپ و همسرش روز گذشته به محض ورود به واشنگتن دی سی از بنای یادبود براهام لینکن دیدن کرد
ترمپ و همسرش روز گذشته به محض ورود به واشنگتن دی سی از بنای یادبود براهام لینکن دیدن کرد

دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحده در نخستین ساعات ریاست جمهوری خود فرمان‌های اجرایی را در مورد مهاجرت، اعمار دیوار در امتداد مرز ایالات متحده – مکسیکو و الغای برخی پالیسی‌های حکومت باراک اوباما امضا خواهد کرد.

قرار است آقای ترمپ ظهر امروز جمعه ۲۰ جنوری ۲۰۱۷ به صفت ۴۵-مین رئیس جمهور ایالات متحده سوگند وفاداری یاد کند.

شان سپایسر سخنگوی آقای ترمپ به خبرنگاران گفت "سلسلۀ امضای این فرمان‌ها به روزهای دوم و سوم نیز ادامه یافته و مردم در روزها و هفته‌های آینده شاهد اجندایی برای تغییر واقعی خواهند بود."

قرار است آقای ترمپ روز شنبه از مقر ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده یا سی آی ای دیدن کند. او این اداره و رئیس کنونی آن را به خاطر گزارشدهی در مورد دخالت روسیه در حملات سایبری بر کمپاین انتخابات امریکا به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

مشاوران آقای ترمپ بیش از ۲۰۰ فرمان اجرایی را بررسی کرده اند که مسایل مرتبط با مراقبت‌های صحی، پالیسی اقلیمی، مهاجرت، انرژی و سایر موضوعات را احتوا می کند، اما مشخص نشده است که در آغازین روز چند فرمان را امضا خواهد کرد.

امضای فرمان‌های اجرایی آقای ترمپ را به جایگاه شبیه مدیر عامل یک شرکت قرار خواهد داد، تا زمانیکه مسایل شامل در فرمان از سوی قانونگذاران امریکایی تایید یا رد شود.

رئیس جمهوران پیشین ایالات متحده به شمول باراک اوباما نیز در نخستین هفته‌های کاری خود یک سلسله فرمان‌های اجرایی را امضا کرده بودند.

انتظار می‌رود که آقای ترمپ روند استخدام در حکومت فدرال را نیز متوقف کند و اقداماتی را برای تعدیل برخی مواد قانون کار در امریکا اتخاذ کند.

انتظار می رود که وضع محدودیت ورود شهروندان برخی از کشورها به ایالات متحده نیز از کارهای نخستین آقای ترمپ باشد تا زمانیکه سیستم دقیقاً سنجیده شده برای جلوگیری از ورود افراطگرایان به ایالات متحده به کار انداخته شود.

آقای ترمپ در جریان کارزار انتخاباتی خود پیشنهاد کرده بود که به ورود مسلمانان به ایالات متحده محدودیت وضع شود. اما فرمان اجرایی او در مورد مهاجرت بیشتر متکی به تابعیت خواهد بود تا اینکه مبنای دینی داشته باشد.

گزارش: رویترز

XS
SM
MD
LG