لینک های دسترسی

Breaking News

هند بزرگترین میزبان توبرکلوز در جهان است


کشورها مانند افغانستان، اندونیزیا و چین نیز با خطر جدی از ناحیۀ بیماری توبرکلوز مواجه اند.
کشورها مانند افغانستان، اندونیزیا و چین نیز با خطر جدی از ناحیۀ بیماری توبرکلوز مواجه اند.

هند در مبارزۀ جهانی برای پایان بخشیدن واگیری توبرکلوز از جهان تا سال ۲۰۳۰ مهمترین کشور به شمار می رود و باید این کشور امکانات بیشتر مالی را برای مهارکردن این بیماری صرف کند.

سازمان جهانی صحت با بیان این مطلب گفته است که هند بزرگترین میزبان توبرکلوز در جهان بوده و با داشتن ۲۳ درصد مجموع واقعات توبرکلوز در جهان، سالانه ۲۲۰ هزار هندی در اثر این بیماری از بین می رود.

اقدامات ضعیف برای کنترول بیماری، فقدان نظارت و مصارف اندک صحی، عوامل عمدۀ گسترش توبرکلوز در هند خوانده شده است. با اینحال، برنامۀ مجادله با توبرکلوز در هند شیوع این بیماری را از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ به نصف تقلیل داده است.

براساس آمار ارایه شده در سال ۲۰۱۳ از هر ۱۰۰ هزار هندی حدود ۱۰۵ نفر آن مبتلا به توبرکلوز بودند، حالانکه این رقم در سال ۱۹۹۰ میلادی به ۲۱۱ نفر می رسید.

ماریو رفیگلیونی مسوول برنامۀ توبرکلوز در سازمان جهانی صحت می گوید که تا حدی، هند یک مثال مثبت و موفق مجادله در برابر این بیماری است. اما به گفتۀ او اکنون باید گام های بلندتری برداشته شود.

این مقام صحی جهان گفت "زمانیکه حکومت مصارف صحی را کاهش می دهد، نمی توان قانع بود. این خلای بزرگی است که باید پر شود."

نرندرا مودی صدر اعظم هند سال گذشته به خاطر کاهش ۲۰ درصدی در مصارف صحی، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. گزارشها از هند حاکی است که برنامۀ توبرکلوز در آن کشور در ماه جولای به دلیل مشکلات بودجه، کند شد.

برنامۀ مجادله بر ضد توبرکلوز در هند برای سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ حدود ۴۳۲ میلیون دالر را پیشنهاد کرده بود، اما حکومت فقط ۲۴۳ میلیون دالر را منظور کرد.

یک مقام صحی هند کمبود بودجه را برای برنامۀ توبرکلوز در آن کشور رد کرد اما گفت که حکومت بررسی می کند که به چه مقدار بودجۀ اضافی نیاز است تا آن کشور به اهداف تعیین شده تا سال ۲۰۳۰ دست یابد.

سایر کشورها مانند افغانستان، اندونیزیا و چین نیز با خطر جدی از ناحیۀ بیماری توبرکلوز مواجه اند.

بر اساس تازه ترین ارقامی که وزارت صحت عامۀ افغانستان ارایه کرده است، بیماری توبرکلوز سالانه جان حدود ۱۳ هزار نفر را در افغانستان می گیرد و همه ساله حدود ۵۸ هزار نفر در افغانستان به این بیماری مبتلا می شود.

فقر، نبود شفاخانه های عامه و از همه مهمتر بهداشت ضعیف مبارزه با بیماری توبرکلوز را در هند دشوار ساخته است. افزون بر آن سطح پایان آگاهی عامه و ننگ ابتلا به این بیماری، تلاشها برای محو این بیماری را با چالش روبرو کرده است.

توبرکلوز سال گذشته جان یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را در جهان گرفت و برای نخستین بار با سبقت از بیماری ایدز، به صفت عامل عمدۀ تلفات انسانها در اثر عوامل انتانی به ثبت رسید.

XS
SM
MD
LG