لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات پارلمانی ترکیه، روندی فراتر از یک انتخابات عادی


رئیس جمهور ترکیه در حال دادن رای در انتخابات پارلمانی
رئیس جمهور ترکیه در حال دادن رای در انتخابات پارلمانی

شمارش آرای انتخابات پارلمانی در ترکیه در حالی اغاز شده است که یک ساعت قبل مراکز رای گیری در سرتاسر ترکیه مسدود گردد و در این انتخابات پارلمانی حدود بیست حزب سیاسی برای کسب اکثریت کرسی های پارلمان رقابت کردند.

این در حالیست که بحث روی این انتخابات، فراتر از کرسی ها پارلمان و روی تغیر در قانون اساسی ان کشور متمرکز است. اگر حزب بر سر اقتدار عدالت و توسعه بتواند دو سوم کل ارا را بدست آورد، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای یک دور دیگر رئیس جمهور باقی خواهد ماند و قانون اساسی را متحول خواهد ساخت.

اقای اردوغان در صورت برنده شدن حزب اش در این انتخابات، خواهان اورد تغیرات اساسی در قانون اساسی ترکیه است که طبق ان قدرت رئیس جمهور افزایش خواهد یافت.

احمد داود اوغلو، صدراعظم ترکیه که همراه با همسرش رای خود را در یک مرکز رای گیری به صندوق می افگند بیان داشت که این انتخابات برای مردم ترکیه سرنوشت ساز است و نتیجه ان را خواست مردم خواند که باید مورد قبول و احترام همه قرار گیرد.

گرچه انتظار میرود که حزب عدالت و توسعه آقای اوغلو برنده بخش بزرگ ارای انتخابات پارلمانی گردد ولی این حزب به بیش از دو سوم کل ارا برای کسب اکثریت کرسی ها یعنی 367 کرسی از 550 کرسی پارلمان نیاز دارد تا بتواند تغیرات را در قانون اساسی بدون همه پرسی وارد اورد.

در عین زمان، اگر حزب مردم دموکراتیک برهبری صلاح الدین دمیرتاش، که یک حزب حامی کرد هاست، بیش از ده فیصد ارا را بدست اورد، احتمال کسب اکثریت کرسی ها توسط حزب عدالت و توسعه کاهش می یابد.

اقای دمیرتاش رهبر حزب مردم دموکراتیک، حین دادن رای به خبرنگاران بیان داشت که مطمئن است حزب وی بیش از ده فیصد ارا را بدست خواهد اورد و قبل از وقت این پیروزی را به حزب خود و مردم تبریک گفت.

سنجش ارای عامه قبل از این انتخابات از کاهش محبوبیت حزب عدالت و توسعه نمایندگی میکرد ولی باز هم برخی از رای دهنده گان در مراکز رای گیری بر این باور بودند که این حزب اقتدارش را از دست نخواهد داد و دلیل انرا عدم امادگی احزاب مخالف به رهبری ترکیه خواندند.

در حالیکه نتایج نهایی تا فردا اعلام خواهد شد، اگر حزب عدالت و توسعه برنده اکثریت آرا نگردد، این حزب برای ادامه حفظ قدرت، چاره یی به جز ایجاد یک ائتلاف با احزاب مخالف را نخواهد داشت.

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG