لینک های دسترسی

Breaking News

احضار شارژدافیر هالند از سوی وزارت خارجۀ ترکیه


مقامات تُرک در اعتراض به اخراج وزرای ترکیه از هالند، شارژدافیر هالند را رسماً به وزارت خارجۀ ترکیه احضار کردند.

این حرکت بعد از آن صورت گرفت که روز شنبه هالند به طیارۀ حامل مولود چاووش اوغلو وزیر خارجۀ ترکیه اجازه نشست نداد و فاطمه بیتول سایان وزیر امور خانواده و سیاست‌های اجتماعی ترکیه را از این کشور اخراج کرد.

از سوی دیگر شماری از رهبران کشور های اروپایی، رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیه را به خاطر آنچه گفته های زشت او در برابر هالند و آلمان خوانده شده، مورد انتقاد قرار دادند.

رجب طیب اردوغان روز یکشنبه با وارد نمودن این اتهام که گویا نازیسم در غرب زنده است گفت: "نازیسم و فاشیزم معنی آن را می دهد که آنچه من انجام می دهم درست است، و تنها چیزی را اجازه می دهم که من می خواهم و چی زمانی می خواهم . آنها با مسدود کردن قونسلگری ما، از حد گذشته اند."

اما مارک روتِه، صدراعظم هالند، این اظهارات اردغان را تحریک برانگیز خواند.

ترکیه عضو ناتو است اما طولانی شدن درخواست شمولیت آن کشور در اتحادیه اروپا برای ترکیه مایوس کننده بوده است.

پیتر التسوف، یک کارشناس، می گوید تحولات اخیر، در مساله شمولیت ترکیه به اتحادیه اروپا کمک نمی کند، بلکه یگانه کشوری که از آن نفع میبرد، روسیه است.

روابط ترکیه و ماسکو در سال ۲۰۱۵ پس از آن تیره شد که ترکیه طیاره نظامی روسیه را سقوط داد وهم چنان سفیر روسیه در ترکیه به قتل رسید.

اما پس از کودتای ناکام سال گذشته در ترکیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردغان سه بار تا کنون ملاقات کرده اند.

مفسرین می گویند دوری ترکیه از اتحادیه اروپا، یک پیروزی برای تلاش های روسیه جهت افزایش قدرت می باشد.

XS
SM
MD
LG