لینک های دسترسی

Breaking News

حکم بازداشت ۴۲ ژورنالیست در ترکیه صادر شد


حکومت ترکیه به سرکوب کودتاچیان تعهد کرده است
حکومت ترکیه به سرکوب کودتاچیان تعهد کرده است

به سلسلۀ تلاش‌ها برای سرکوب عاملان کودتای ناکام در ترکیه، مقام‌های آن کشور دستور بازداشت ۴۲ خبرنگار و ۳۱ شخصیت اکادمیک را صادر کردند.

خبرگزاری دولتی ترکیه روز دوشنبه فهرست خبرنگارانی را نشر کرد که امر جلب آنان برای بازجویی صادر شده است. در این میان نزله ایجک نویسندۀ سرشناس و منتقد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز شامل می باشد.

ایجک مخالف اقدامات سرکوبگرانۀ حکومت بر ضد جنبش به رهبری فتح الله گولن بود. انقره، گولن را به طراحی و رهبری کودتای نافرجام ۱۵ جولای متهم می کند، اما گولن، این روحانی ناراض ترک، اتهامات حکومت آقای اردوغان را رد می‌کند.

رسانۀ دولتی ترکیه گزارش داده است که تا کنون پنج خبرنگار برای بازجویی، توقیف شده است.

یک مقام دولتی ترکیه که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که سارنوالان دلیل بازداشت این خبرنگاران را کسب معلومات در مورد توطیۀ کودتا می خوانند، نه فعالیت‌های ژورنالیستی آنان، اما این مقام بازجویی خبرنگاران را به خاطر آنچه حکومت اردوغان جرم می پندارد، نفی نمی‌کند.

اکثر خبرنگاران و استادان دانشگاه که در این فهرست شامل اند، یا منتقد حکومت آقای اردوغان و یا هم طرفدار جنبش به رهبری فتح الله گولن استند.

حکومت ترکیه برای سه ماه حالت اضطرار را اعلام کرد و تا کنون بیش از ۱۳۰۰۰ نفر را در پیوند با طرح کودتای ناکام بازداشت کرده است.

در این میان ۹۰۰۰ منسوب نظامی، ۲۱۰۰ قاضی و سارنوال و حدود ۱۵۰۰ پولیس شامل می باشد. افزون بر این ده ها هزار نفر به ظن ارتباط با توطیۀ کودتا از وظایف شان برکنار شده اند.

رئیس جمهور اردوغان گفته است که حکومت وی دارایی ۱۵ دانشگاه، ۹۳۴ مکتب، ۱۰۹ لیلیه محصلان، ۱۹ اتحادیه، ۳۵ نهاد طبی و بیش از ۱۱۰۰ انجمن و نهاد دیگر را ضبط کرده است.

XS
SM
MD
LG