لینک های دسترسی

Breaking News

جایگاه تنگ کُرد ها در رقابت شدید میان ایران و ترکیه


در حالیکه اختلاف ها میان ترکیه وایران روی موضوع سوریه و گروه تندرو اسلامی در عراق عمیق تر شده است ، قرار است کرد ها در سراسر شرق میانه، در رقابت شدید میان قدرت های منطقوی، گیر بمانند.

در جریان این هفته، تهران و انقره دو متحد پیشین نزدیک به هم، با لحن تندی با یکدگیر رو به رو بودند.

وزارت خارجه ایران، ترکیه را به حمایت از شورشیان مخالف حکومت سوریه که حمایت ایران را با خود دارد، متهم کرده گفت که انقره میخواهد جنگ در سوریه را به درازا بکشاند.

در هیمن حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تهران را به عدم صداقت در تلاش ها به منظور ختم جنگ مقصر می داند.

نیوری مرت، آگاه علوم سیاسی از پوهنتون استانبول، که به تازگی به تهران سفرکرده است می گوید که روابط بین دو کشور درمقایسه به گذشته در پایانترین سطح خود قرار دارد.

او گفت " روابط هر دو کشور از سالیان قبل با وجود تمام مشکلات و بحران ها، در کنار هم زیست داشتند. اما از آزمون سوریه پیروز بدر نیامده اند. ایرانی ها معتقد اند که ترکیه گرایش های فرقه ای را دامن می زند. و ایرانی ها فرقه گرایی سنی ها را به مثابۀ تهدید ابتدایی مینگرند که برای شیعه ها در منطقه بسیار خصومت آمیز بوده است.

سمع ادریس، یک مقاله نویس مجله ترکی می گوید با درنظر داشت روابط ترکیه و ایران در حال حاضر، اقلیت کرد ها به عنوان گروکان ها در منطقه استفاده می شوند.

آقای ادریس می گوید " پوشیده نیست که ایران با وجود آنکه با کُرد های جدایی طلب خویش در جنگ است، کُردی ها راکمک کرده است. مفهوم کردی بودن درمنطقه بیشترنامأنوس و پیچیده است."

انقره، در طول سه دهه جنگ طولانی ترکیه با گروه شورشی ( پی کی کی) یا حزب کارگر کردستان، ایران را گاه گاهی به حمایت لوژستیکی از شورشیان متهم کرده است اما هر دو کشور درسایر اوقات، در مبارزه با این گروه همکار بودند.

در سال جاری، اعضای ارشد حزب حاکم ترکیه، تهران را به خاطر تلاش آن کشور در تحریک حزب ( پی کی کی ) برای خاتمه دادن آتش بس تقریبا دو ساله با حکومت ترکیه متهم کرد.

ایران هر گونه سازش با حزب کارگر کردستان را رد می کند اما روند صلح در ترکیه در حال حاضر به خاطر بی میلی آن کشور در حمایت از کردیهای سوری در مبارزه با گروه تندرو اسلامی، تحت فشار های چشمگیری قراردارد.

نظر به گفته های سولی اوزیل، تحلیلگر روابط بین دول در یکی از پوهنتون ها ترکیه، این امر ممکن ایران را ترغیب کرده باشد تا حزب پی کی کی را تحریک کند.

او گفت " مطمئن هستم که ایرانی ها در حال حاضر در سراسر ترکیه و یقینا در مناطق جنوب شرق حضور داشته و در تلاش به هم زدند چیزی استند. آنچه که آن کشور به قابلیت های خود انجام خواهند داد، مشکل است تا در موردش حدس زد."

تحلیلگران هشدار می دهند که نشانه ها از ختم از رقابت بین تهران و انقره اندک به نظر میرسد و منطقه کردها به احتمال زیاد نقطه کلیدی تمرکز برای هر دو کشور باقی می ماند و به نظر میرسد که سطح رقابت بین دو کشور با نقشی متأثر خواهد شد که واشنگتن بخواهد آنرا در منطقه بازی کند.

XS
SM
MD
LG