لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضای ترکیه از امریکا در مورد استرداد فتح الله گولن


رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه، فتح الله گولن روحانی با نفوذ ترک را که در ایالات متحده به سر میبرد، عامل کودتای ناکام علیه حکومت خود قلمداد میکند. گولن، به شدت این ادعای آقای اردغان را تکذیب نموده و از سوی دیگر، ایالات متحدۀ امریکا، تقاضای ترکیه در مورد استرداد گولن به آن کشور را رد کرده است. واشنگتن میگوید ترکیه باید شواهد ثقه را در مورد این ادعا ارایه کند.

فتح الله گولن اظهارات اردغان را مبنی بر ایجاد نا آرامی ها از سوی وی در ترکیه رد نمود. گلن طی یک کنفرانس خبری در سیلورزبرگ ، پنسیلوانیا، تاکید ورزید که او بیش از پانزده سال قبل ترکیه را ترک کرده و می گوید حتی تحولات در ترکیه را دنبال نمیکند و نمیداند که پیروان او کی ها هستند" این یک سناریوی است. امکان دارد اما برای یک مؤمن مثل خودم من نمی توانم بدون مدرک کسی را متهم کنم. این می تواند یک دروغ باشد، یک اتهام باشد من از ین تهمت به خدا پناه میبرم."

گولن می گوید بسیاری از انگیزه ها ممکن در عقب یک کودتا علیه متحد سابق رئیس جمهور رجب طیب اردوغان وجود داشته باشد " به طور خلاصه من حتی نمی دانم که پیروان من کی ها هستند که من بتوانم در مورد آنها که چه کسانی هستند ، صحبت کنم. من شخصا تعداد قلیلی از مردم را میشناسم که با من در این لحظه احساس همدردی میکنند. در گذشته بسیار اتهامات صورت گرفته و رئیس جمهور اردوغان با این اصطلاحات نا مفهوم درین مورد سخن گفته و من این افراد را نمیشناسم."

اردوغان از ایالات متحده خواستار استرداد گلن شده است. جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده می گوید ترکیه باید ادعای خود را ثابت کند" ما هیچگونه درخواستی با توجه به آقای گلن را دریافت نکرده ایم. به طور کامل پیش بینی میشود که سوالاتی در مورد آقای گلن مطرح شده است و بدیهی است که ما از دولت ترکیه دعوت میکنیم تا مثل همیشه با ما کار کند و شواهد مشروع را پیشکش کند تا با نظرداشت آن قضاوت مناسب در مورد صورت گیرد."

مقامات ترکیه گرد نزدیک به سه هزار نظامی مظنون را به روز شنبه گرفتار کرده و هزاران نفر از قضات پس از خنثی کردن کودتا بازداشت صادر کرد.

خبرگزاری آناتولی دولتی گفت در میان دستگیرشدگان فرماندهان نظامی بلند رتبه از جمله رئیس اردو می باشد که مرزهای این کشور با سوریه، عراق و ایران را محافظت می کند.
صدها تن از سربازان در انقره به اتهام دست داشتن در کودتا بازداشت شدند .

تقاضای ترکیه از امریکا در مورد استرداد گولن به آنکشور
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:54 0:00

ملکوم ترنبال ، صدراعظم آسترالیا گفته است که کشورش از ترکیه و رهبری منتخب دموکراتیک آن پس ازشکست کودتای نظامی که بیش از دو صد و پنجاه کشته و تعداد زخمی" این زمان خیلی خطرناک در جهان امروز است ، طوریکه در دو سه روز گذشته دیدیم قتل ها دهشت افگنی در نیس به ما یاد آور آنست که همه جا میتواند آسیب پذیر باشد و ما باید همیشه هشیار باشیم و بدانیم که جنگ علیه تروریزم به طور کامل جهانی شده است. همه چیز در قرن بیست و یک با هم متصل می باشد به همین دلیل همکاری های ما با متحدان ما مهم تر از هر وقت دیگر است."

حامیان رئیس جمهور ترکیه خارج از محل اقامت رئيس جمهور در استانبول در اوایل روزبه حمایت از رهبر خود جمع شده بودند پس از کودتای نا فرجام روز جمعه ، صدها تن از حامیان با اهتزاز پرچم کشور شان شعار های همبستگی سر میدادند.

XS
SM
MD
LG