لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه حمایت از دهشت افگنی را انکار کرد


یک گزارش محرم حکومت آلمان اردوغان و حکومت ترکیه را حامی دهشت افگنان قلمداد کرده است
یک گزارش محرم حکومت آلمان اردوغان و حکومت ترکیه را حامی دهشت افگنان قلمداد کرده است

وزارت خارجۀ ترکیه روز چهارشنبه با انتقاد شدید از آلمان گفته است که ادعاها مبنی بر اینکه ترکیه به مرکز اصلی اسلام گرایان مبدل شده است "ذهنیت منحرف" را بر می‌تاباند که هدف آن رئیس جمهور رجب طیب اردوغان می‌باشد.

شبکۀ خبری ARD آلمان چند روز پیش بخش‌هایی از یک گزارش محرم حکومت آلمان را نشر کرد که حمایت اردوغان و حکومت ترکیه را از اسلامگرایان و گروه‌های دهشت افگن برجسته می‌ساخت.

گزارش این رسانۀ آلمانی از ترکیه به عنوان "مرکز اصلی گروه‌های اسلامگرا در شرق میانه" یاد کرده بود.

وزارت خارجۀ ترکیه با نشر بیانیه‌ای گفته است "این ادعاها نمایانگر جدید ذهنیت منحرف است که از چندی به اینسو با هدف قرار دادن رئیس جمهور و حکومت‌ما، در صدد آسیب رساندن به کشور ماست".

تنش‌ها میان انقره و غرب پس از کودتای نافرجام ۱۵ جولای در ترکیه که در آن ۲۴۰ نفر کشته شد، در حال افزایش است.

ترکیه بر متحدان غربی خود خشمگین بوده و واکنش آنان را نسبت به کودتای ماه جولای فاقد حساسیت خوانده است. انقره گفته است که غرب فقط حکومت ترکیه را متهم کرده و به خاطر سرکوبگری های پسا کودتا ابراز نگرانی کرده است.

کشورهای غربی نگران اند که اردوغان از این کودتا به عنوان دستاویز برای سرکوب مخالفان سیاسی خود استفاده می‌کند. بیش از ۳۵ هزار نفر به اتهام دست داشتن در کودتا از سوی حکومت ترکیه بازداشت شده و هزاران کارمند پولیس، معارف و قوۀ قضائیه از وظایف شان برکنار یا کارشان به حال تعلیق در آمده است.

حکومت ترکیه نیز اروپا را به خاطر کارکرد نابسنده برای سرکوب گروه‌های تندرو در داخل این قاره متهم می‌کند. به باور انقره، حکومت‌های اروپایی باید متحد قوی ترکیه در مبارزۀ آن کشور برضد تندروان حزب کارگران کردستان باشد.

ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیۀ اروپایی و ترکیه حزب کارگران کردستان یا پی کی کی را به صفت گروه دهشت افگن می‌نگرند.

بیانیۀ وزارت خارجۀ ترکیه حاکی است "بدیهی است که پشت همۀ این ادعاها برخی حلقات سیاسی آلمان قرار دارد که به رویکرد دوگانه در جنگ بر ضد دهشت افگنی به شمول اعمال خونین گروه دهشت افگنی پی کی کی که ترکیه را هدف قرار می‌دهد، شهرت دارند".

وزارت خارجۀ ترکیه گفته است که به عنوان یک کشور مخلص در جنگ برضد هر نوع و منبع دهشت افگنی، از دیگر شریکان خود نیز انتظار دارد که به عین روش عمل کنند.

XS
SM
MD
LG