لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی ترکیه به شرکت در عملیات ضد داعش در منطقه


اشتن کارتر وزیر دفاع ایالات متحده گفت که از عربستان سعودی و امارات متحدۀ عرب توقع دارد تا نیروهای خاص خود را برای کمک با جنگجویان مخالف محلی به سوریه بفرستند.

آقای کارتر افزود که شورشیان مخالف حکومت بشار الاسد تلاش دارند شهر رقه را مجدداً تصرف کنند.

عربستان سعودی دیروز تایید کرد که ریاض طیاره یی را به پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه فرستاده است تا در جنگ علیه تندروان گروه دولت اسلامی استفاده شود.

پایگاه هوایی اینجرلیک اکثراً توسط اعضای پیمان اتلانتیک شمالی استفاده میگردد.

عادل الجُبیر وزیر خارجۀ عربستان سعودی فرستادن نیروهای خاص آن کشور را رد یا تائید نکرد.

عادل الجُبیر گفت "آمادگی سلطنت به منظور فرستادن نیروهای خاص در هر گونه عملیات زمینی در سوریه ربط میگیرد به تصمیمی که ایتلاف به رهبری ایالات متحده در جنگ علیه داعش اتخاذ خواهد کرد، از این رو زمان فرستادن قوا را ما تعیین نمی کنیم".

الجبیر افزود که در مورد زمان عملیات، شمار قوا هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

قدرت های جهان به روز جمعه در کنفرانس مونیخ آلمان بر توقف محاربه در سوریه توافق کردند که اما روسیه بر حملات هوایی به منظور حمایت از حکومت بشارالاسد ادامه تاکید کرد. روسیه یکی از متحدین بزرگ بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه است.

در این حال، بشارالاسد تعهد کرد که تا زمانی خواهد جنگید که ادارۀ تمام سوریه را دوباره در دست بگیرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده اعزام نیروهای ایالات متحده به سوریه را رد کرده است. اما ترکیه گفت که انقره و ریاض از عملیات زمینی ایتلاف در سوریه حمایت خواهند کرد.

این در حالیست که جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده امروز گفت که برای شکست دادن داعش به ایتلاف بزرگتری نیاز است.

جان کری گفت "من از کنفرانس امنیتی مونیخ آمدم جائیکه بر مجادله در شرق میانه و بر نیازمندی مقابله و شکست دادن گروه دهشت افگنی داعش تمرکز داشتیم و البته که یک بخش بزرگ بحث ما روی مؤثریت جنگ در سوریه بود".

این اظهارات آقای کری در حالی صورت می گیرد که ایران گفته است که حاضراست مسؤولیت مصؤون نگهداشتن حریم فضای سوریه را به عهده بگیرد.

آژانس نیمه رسمی تسنیم ایران از جنرال فرزاد اسماعیلی، رئیس مدافع هوایی ایران نقل کرده که گفته است اگر سوریه بخواهد، به شکل کُلی حریم فضایی آن کشور را مصؤون نگه خواهد داشت.

اما او افزود که این نوع تعاون به گونۀ مشوره دهی فراهم خواهد شد.

XS
SM
MD
LG