لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه دوسیۀ دخالت گولن در کودتا را به امریکا فرستاد


گولن از سال‌های ۱۹۹۰ به اینسو در تبعید خود خواسته در ایالات متحده به سر می‌برد
گولن از سال‌های ۱۹۹۰ به اینسو در تبعید خود خواسته در ایالات متحده به سر می‌برد

وزارت عدلیۀ ترکیه مدارکی را به ایالات متحده فرستاده است که به ادعای مقام‌های آن کشور، دست داشتن فتح الله گولن را در کودتای نافرجام جمعه شب در ترکیه به اثبات می‌رساند.

پس از ناکامی کودتا، رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه خواستار استرداد گولن به ترکیه شد. فتح الله گولن، روحانی اسلامگرای ترک، از سالهای ۱۹۹۰ به اینسو در تبعید خود خواسته در ایالات متحدۀ امریکا به سر می‌برد.

بینالی یلدریم صدر اعظم ترکیه روز سه شنبه به اعضای پارلمان ترکیه گفت که این دوسیه به مقا‌م‌های امریکایی سپرده شده است اما نگفت که آیا ارسال این مدارک به معنی تقاضای رسمی برای استرداد گولن است یا خیر.

پیشتر از این، جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته بود که انقره باید مدارک موثق و معتبر را مبنی بر دست داشتن گولن در کودتا به ایالات متحده تسلیم دهد.

حکومت ترکیه تا کنون نزدیک به ۲۰ هزار سرباز، منسوب پولیس، قاضیان و کارمندان خدمات عامه را به ظن دست داشتن در کودتا دستگیر کرده است.

رهبران کشورهای غربی به خاطر کودتای نافرجام در ترکیه، با حکومت آن کشور ابراز همدردی کرده اند، اما در عین حال با اشاره به دستگیری کلته‌یی مظنونان کودتاچی، انقره را به پابندی به ارزشهای دیموکراتیک ترغیب کرده است.

زید رعدالحسین، کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهنده‌گان بازداشت مظنونان کودتاچی را "هشدار جدی" عنوان کرد و گفت که "رعایت حقوق بشری افراد پس تجربۀ تکاندهندۀ کودتا در ترکیه، به گونۀ ویژه اساسی پنداشته می شود."

صدراعظم ترکیه کودتاچیان را دهشت افگن خوانده و ایالات متحده را به داشتن معیار دوگانه در مبارزه بر ضد دهشت افگنی متهم کرد. او عهد کرد که حکومت ترکیه ریشه‌های آنان را در خواهد آورد تا دیگر هرگز به مردم ترکیه خیانت نشود.

کودتای شب جمعه سبب کشته شدن ۲۳۲ نفر و زخمی شدن حدود ۱۴۰۰ نفر شد که به گفتۀ مقام‌های حکومتی، اکثر قربانیان طرفداران حکومت بودند.

XS
SM
MD
LG