لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه خواستار نصب سیستم دفاعی راکت ناتو شد


انتظارمی رود ناتو روز سه شنبه در مورد تقاضای ترکیه برای تعبیۀ سیستم دفاعی راکت در امتداد سرحد آن کشور با سوریه ، تصمیم بگیرد.

ترکیه یکی از اعضای ناتو، از آن پیمان تقاضای رسمی کرده است تا سیستم پیشرفتۀ دفاعی راکت را در امتداد سرحد آن کشور با سوریه نصب کنند.

سمیت آیدز نویسندۀ دپلوماتیک برای روزنامۀ حریت می گوید که این تقاضا نتیجۀ افزایش نگرانی هایی است که انقره فکر می کند حکومت سوریه می تواند ترکیه را به خاطر حمایت ازنیرو های شورشی سوریه، هدف قراردهد.

آیدز ابراز عقیده می کند که وضعیت در سوریه از کنترول خارج می شود و این نگران کننده است که مبادا بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه تصمیم به کاربرد راکت های بالستیکی حامل کلاهک های کیمیاوی بگیرد.

این تحلیلگر می گوید که این تقاضای ترکیه به همان اندازه که یک تصمیم سیاسی بود یک تصمیم نظامی نیز بوده است.

اقدام تحریک آمیز

اما تقاضای انقره برای کمک از ناتو، زنگ های خطر را در میان قدرت های منطقه یعنی ایران و روسیه به صدا در می آورد. تهران و مسکو هر دو به شدت انتقاد کرده و انقره را به حرکت تحریک آمیز متهم می نمایند.

شماری از تحلیگران به این باور اند که استقرار هرنوع سیستم دفاعی راکت می تواند نخستین گام برای ایجاد منطقۀ منع پرواز برضد قوای هوایی سوریه باشد، چیزیکه انقره خواستار آن است.

اما رجب طیب اردغان، صدراعظم ترکیه به تازگی گفت که هرنوع استقرار سیستم دفاعی راکت تنها جنبۀ دفاعی خواهد داشت. او افزود که نباید از اقدامات پیشگیرانۀ ترکیه تعبیر نادرست شود.

هنوز واضح نیست که در صورت تصویب و پذیرش پیشنهاد انقره توسط ناتو، آن پیمان به چه تعداد از دستگاه دفاعی راکت را در سرحد ترکیه نصب می کند.

نمایش قدرت

میهن دیمیر، تحلیلگراموردفاعی و رئیس دفتر شبکۀ تلویزیون خبری ستار می گوید که با 9 صد کیلومتر سرحد طولانی میان ترکیه و سوریه، این راکت ها قادر خواهد بود تا کم از کم سرحد ترکیه با سوریه را مصئون سازد.

دیمیر باور دارد که نصب این سیستم جنبۀ نمایشی داشته و پیامی را به سوریه می فرستد که ترکیه تنها نبوده و همراه با متحدین ناتو در منطقه حضور خواهد داشت.

مصطفی کبرا اوغلو رئیس شعبۀ روابط بین المللی در پوهنتون اوکان انقره به این نظر است که نصب هر گونه سیستم دفاعی راکت توسط پیمان ناتو در ترکیه سال ها را در بر خواهد گرفت.

این نخستین باری نیست که ناتو سیستم دفاعی راکت را به ترکیه میفرستد. درجریان جنگ اول خلیج فارس ، سیستم دفاعی راکت ها درامتداد سرحد عراق مستقر شد.
XS
SM
MD
LG