لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه خانقاه پدر مولانا را در بلخ ترمیم می کند


عکس آرشیف
عکس آرشیف
ترکیه تعهد سپرده که خانقاه بهاوالدین ولد پدر مولانا جلال الدین محمد بلخی را دوباره بازسازی می کند و قرارداد کار آن را تا دو ماه آینده به داوطلبی می سپارد.

کمال قدیر اردوغان، مسئول ادارۀ ترکیه برای انکشاف بین المللی (تیکا) گفت که ساخت دوباره خانقاه بهاوالدین ولد پدر مولانا در ساحه ۳۱ جریب زمین نقشه کشی شده است و این مکان ازمیراث های فرهنگی مشترک ترکیه وافغانستان به شمار میرود.

در عین حال، مسئولان اطلاعات و فرهنگ بلخ می گویند که دست کم ۶۰ در صد از آبده های دیگر تاریخی آن ولایت در معرض خطر قرار داشته و به ترمیم جدی ضرورت دارد.

آقای اردوغان از بودجه این پروژه سخن نگفت اما پافشاری کرد که "حکومت ترکیه برای ساخت و بازسازی این آبدۀ تاریخی به حکومت افغانستان تعهد کرده است."

مولانا جلال الدین محمد بلخی از عارفان وشاعران قرن ۶۱۸ هجذب شمسی بود که بعداز هجوم لشکر مغول، افغانستان را ترک کرده و به شهر قونیه کشور ترکیه هجرت نمودند.

صالح محمد خلیق رئیس اطلاعات و فرهنگ بلخ در مورد نیازمندی ترمیم آبده های ولایت بلخ به رادیو آشنا معلومات داده گفت "یک تعداد آبده های تاریخی درسال های اخیر ترمیم اساسی شدند وخیلی خوب هم ترمیم شدند البته ولی باز هم شصت فیصد ابده های تاریخی ما نیاز به ترمیم جدی دارند وامیدوار استم که بتوانیم درسال های آینده یک تعداد دیگر این آبده ها را به ترمیم بگیریم."

ولایت بلخ در در حدود ۶۰ ساحه اثر و آبده تاریخی دارد و بیشتر آن در ولسوالی مشهور بلخ، موقعیت دارد و شماری از این آثار تا هنوز از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ ترمیم نشده است.

آبده های تاریخی در ولایت بلخ یا به اثر حوادث طبیعی از بین رفته اند و یا هم ازسوی افراد غیر مسئول حفرکاری شده اند و در حال از بین رفتن قرار دارند.
XS
SM
MD
LG