لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه از اتحادیۀ اروپایی انتقام می‌گیرد


ترکیه از برخی اقدامات شماری از کشورهای اتحادیۀ اروپایی به ویژه آلمان ناراض است
ترکیه از برخی اقدامات شماری از کشورهای اتحادیۀ اروپایی به ویژه آلمان ناراض است

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجۀ ترکیه گفته است که اگر اتحادیۀ اروپایی نگذارد که شهروندان ترکیه بدون ویزه به کشورهای عضو این اتحادیه سفر کند، انقره هم توافق با اتحادیۀ اروپایی را به تعلیق در آورده و از این پس سد تردد پناهجویان به اتحادیۀ اروپایی نخواهد شد.

ترکیه در مارچ سال روان با اتحادیۀ اروپایی توافق کرد که به عنوان بخشی از تلاش‌های آن اتحادیه برای رسیده‌گی به بحران پناهجویان، مانع ورود مهاجران به اتحادیۀ اروپایی شود و نیز آن عده پناهجویانی که پس از ۲۰ مارچ سال روان به گونۀ غیرقانونی از ترکیه وارد یونان شده اند، دوباره به ترکیه برگشت داده شوند.

در ازای این همکاری، ترکیه بستۀ چند میلیارد دالری را از اتحادیۀ اروپایی دریافت می‌کند. در ضمن انقره که از پیش خواستار سفر بدون ویزۀ شهروندان ترک به اتحادیۀ اروپایی بود، پس از امتیازدهی به شهروندان صربستان، مونتینیگرو و مقدونیه برای سفر آزادانه و بدون ویزه به کشورهای اتحادیۀ اروپایی، بار دیگر بر این خواست خود پافشاری دارد.

وزیر خارجۀ ترکیه در مصاحبه با تلویزیون دولتی آن کشور همچنان گفت که حکومت آلمان باید موقف خود را مشخص سازد که آیا با فیصلۀ پارلمان آن کشور مبنی بر نسل کشی خواندن کشتار ارمنی ها موافق است یا خیر.

پارلمان آلمان هفتۀ گذشته با اکثریت آرا فیصله‌نامۀ را تصویب کرد که کشتار حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار ارمنی را توسط امپراتوری ترک‌های عثمانی در سالهای ۱۹۱۵ "نسل کشی" خوانده است.

ترکیه اتهام نسل کشی را کرده می گوید که کشتار این افراد ثمرۀ تلخ جنگ و ناآرامی داخلی بود. انقره همچنان پافشاری دارد که آمار تلفات این جنگ بزرگتر جلوه داده شده است.

زمانیکه سایر کشورها، کشتار ارمنی ها را نسل کشی خواندند روابط دیپلوماتیک آنها با ترکیه کشیده شد. به گونۀ مثال، پاپ فرانسیس و حکومت اتریش سال گذشته این رویداد را نسل کشی خواندند، رویدادی که منجر به فراخواندن سفیر ترکیه از ویانا و واتیکان شد.

نسل کشی بر اساس کنوانسیون دسامبر ۱۹۴۸ سازمان ملل متحد سنگینترین جنایت ممکن بر ضد بشریت تلقی شده است. هر اقدامی که به هدف از بین بردن کلی یا قسمی یک ملت، گروه قومی، فرقه یی، نژادی یا دینی صورت گیرد، نسل کشی خوانده می شود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG