لینک های دسترسی

Breaking News

اردغان: احتمالاً شورشیان کُرد و یا داعش عامل انفجارات اند


رقم کشته شدگان حملات در انقره به ۹۵ نفر رسیده و بیش از ۲۰۰ تن دیگر زخمی اند.
رقم کشته شدگان حملات در انقره به ۹۵ نفر رسیده و بیش از ۲۰۰ تن دیگر زخمی اند.

تازه ترین رقم تلفات ناشی از انفجارات دوگانه روز شنبه در شهر انقره به ۹۵ تن رسید که مرگبار ترین رویداد در چند سال اخیر در ترکیه می باشد.

تلویزیون دولتی ترکیه شمار مجروحین رویداد را ۲۴۸ تن اعلام کرده به نقل از وزارت صحت ترکیه گزارش داد که وضعیت صحی ۴۸ نفر آنان وخیم است.

احمد داوود اوغلو، صدراعظم ترکیه می گوید "نشانه های قوی وجود دارد که دو انفجار پیهم – در ایستگاه عمدۀ قطار راه آهن انقره – انتحاری بوده است". آقای اوغلو گفت که ممکن "شورشیان کردی، افراطی های چپ گرا و یا هم جنگجویان گروه دولت اسلامی" عامل آن رویداد باشند.

اما تا هنوز کسی یا گروهی به گونۀ رسمی مسوولیت حمله را به عهده نگرفته و نوعیت انفجار نیز تاهنوز به درستی روشن نیست که آیا بم تعبیه شده بوده و انتحارکنندگان خود را منفجر ساخته اند.

آقای اوغلو در کنفرانس خبری، اعزای سه روزه را اعلام کرده گفت که ترکیه در گذشته نیز در بارۀ گروه های هشدار داده بود که در پی بی ثباتی این کشور اند.

صدراعظم ترکیه می گوید "این حمله یک گروه واحد یا مردم ما را که قصد داشتند به راه پیمایی بپردازند و یا کدام حزب سیاسی واحدی را هدف قرار نداده است. بگذارید به وضاحت بگویم. این حمله از خارج ترکیه و علیه تمام مردم ما انجام شده است".

حکومت ترکیه هرگونه دست داشتن در این حمله را شدیداً رد کرده و آن را یک عمل "دهشت افگنانه" خوانده است. صدراعظم ترکیه گفت که این حمله علیه "دمکراسی ترکیه" انجام شده است.

رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیه نیز انفجارات را محکوم کرده آن را "حملۀ فجیع علیه اتحاد و صلح ترکیه" خواهند. آقای اردغان ملاقات سه روز آیندۀ خود را به خاطر تمرکز بر مشکلات امنیتی کشورش لغو کرد.

انفجارات حوالی ۱۰ صبح راه پیمایی صلح آمیز صدها حامی فعالین کُردی را هدف قرار داد که از جانب اتحادیۀ کارگران عامۀ ترکیه و سایر گروه ها سازماندهی شده بود.

اعتراض کنندگان برنامه داشتند خواهان افزایش دمکراسی در ترکیه و ختم خشونت های تازه میان شورشیان کُردی و نیرو های امنیتی آن کشور شوند.

تلویزیون ترکی دوگان، پیش از وقوع رویداد جریان راه پیمایی را به نشر سپرده بود و راهپیمایی کنندگان مشغول سردادن شعار ها و رقص سنتی بودند که ناگهان در عقب آنان انفجار صورت گرفت. رسانه های ترکی گزارش داده اند که حمله با مواد انفجاری TNT غنی از ساچمه های آهنین صورت گرفته است.

صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دمکراتیک مردم که حامی کرد های ترکیه است، تعهد کرد که عاملان رویداد مجازات خواهند شد.

آقای دمیرتاش گفت:"کسانیکه طرفدار صلح اند بدانند که ما پیروز می شویم. شما می توانید خاموش بمانید. درد و خشم ما بسیار بزرگ است اما این توانمندی و شجاعت را داریم تا آنان را به دادگاه عدالت بکشانیم."

ساعاتی پس از انفجار، راهپیمایی های اعتراض آمیز علیه انفجار روز شنبه در چهارراه عمدۀ شهر استانبول راه اندازی شد که در آن اعتراض کنندگاه انفجارات را تقبیح کردند.

واکنش ها

تلویوزیون دولتی ترکیه اعلام کرد که بارک اوباما، طی تماس تلیفونی با رجب طیب اردغان، همتای ترکی اش، مراتب تسلیت و همدردی خود را ابراز داشته است.

شبکۀ خبری انادولو به نقل از یک مقام ترکی گزارش داد که آقای اوباما به همتای ترکی خود گفته است "ایالات متحده در جنگ علیه دهشت افگنی در کنار ترکیه ایستاده خواهد بود و در غم آن کشور شریک است."

انگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز با ابراز تسلیت، حملات را "اعمال بزدلانۀ عنوان کرد که هدف آن مستقیماً حقوق مدنی، دمکراسی و صلح" بوده است.

ینز شتولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفت "هیچ توجیهی برای همچو یک حملۀ وحشتناک علیه مردمی که برای صلح راهپیمایی می کردند، وجود ندارد."

آقای شتولتنبرگ افزود که تمام "اعضای ناتو در جنگ علیه دهشت افگنی باهم متحد اند".

سونر کاگاپتی، تحلیلگر انستیتوت واشنگتن می گوید "هدف این کشتار طرفداران کُرد ها بوده اما بیشتر جمعیت ترکی می توانند شعلۀ تنش های قومی را در ترکیه دامن بزنند.

به باور این تحلیلگر، گروه دولت اسلامی می تواند بیشترین سود را از افزایش درگیری میان ترکیه و حزب کارگر ترکیه ببرد.

حکومت ترکیه سانسور موقت خبری را از رویداد امروزی وضع کرده به رسانه ها اذعان داشته که از نشر تصاویر اذیت کننده اجتناب ورزند. بسیاری مردم به تویتر و سایر رسانه های اجتماعی دسترسی نداشتند.

حملۀ روز شنبه، رقم بیشتر تلفات را در مقایسه با حملات دوگانۀ مرتبط به القاعده در سال ۲۰۰۳ در ستانبول دارا بود که جان ۶۰ تن را گرفت و تقبیح گستردۀ تمام متحدین ترکیه را در پی داشت.

این گزارش بااستفاده از صدای امریکا و آژانس های خبری اسوشیتدپرس و رویترز تهیه شده است.

XS
SM
MD
LG