لینک های دسترسی

Breaking News

قرار داد امنیتی بین ترکیه و امریکا و تاثیر آن بر داعش


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

برای جلوگیری از تهدید گروه های مانند دولت اسلامی، انقره و واشنگتن به زودی یک قرارداد امنیتی را غرض بهبودی همکاری ها امضا خواهند کرد. ترکیه با انتقادات شدیدی که از جانب متحدان اش مواجه شده است، در چند هفته گذشته برای جلوگیری از ورود جهادی ها به سوریه برای پیوستن به صفوف تندروان، تلاش های خود را افزایش داده است. اما قرار گزارش ها هنوز هم شک و تردید های در مورد الوویت های انقره وجود دارد.

هدف توافق نامه امنیتی پیشنهادی بین واشنگتن و انقره، بر اساس اظهارات جان بس، سفیر امریکا در ترکیه، بهبود همکاری ها و شراکت اطلاعات بین نیرو های امنیتی دو کشور در مبارزه علیه گروه دولت اسلامی است.

انقره با انتقاد از جانب رسانه ها و حتی متحدین خود مواجه است که اجازه داده است از آن کشور به عنوان یک شاهراه جهادی که سوریه منتهی میشود، استفاده شود. حکومت ترکیه این اتهامات را دایماً رد کرده و در مقابل متحدین خود را ملامت میکند که قادر به جلوگیری از خروج این جهادی ها از کشور های میزبان خود نشده اند.

تغیر مشی

اما سمیع آیدز، مقاله نویس بخش دیپلوماتیک روزنامه طرف و وب سایت ال مانیتور میگوید طی چند ماه اخیر، بنظر میرسد که انقره مشی خود را تغیر داده و توقیف و اخراج جهادی نما ها را بیشتر ساخته است.

آیدز میگوید اگر از مقام های ترکی بپرسید آنها میگویند همه چیز مثل سابق است اما او میگوید تغیراتی رونما شده است. در آغاز آنها گروه های مثل النصره را به این خوشبینی که باعث سرنگونی اسد خواهند شد، نادیده گرفته بودند.

قرار گزارش ها، یکی از نکات عمده توافق نامه امنیتی، بهبود شراکت اطلاعات استخباراتی است. انقره بار ها شکایت کرده است که متحدین، به موقع در مورد کسانی که میخواهند غرض جهاد به جانب ترکیه سفر کنند و زمان خروج آنها را از کشور های میزبان شان، به انقره اطلاع نمی دهند. سولی اوزل، استاد روابط بین المللی در دانشگاه کدیر استانبول میگوید باوجود بیشتر شدن توقیف جهادی ها و افزایش اخراج این افراد که شدیداً توسط مقام های ترکی تبیلغ شده است، هنوز هم شک و تردید ها روی متعهد بودن ترکیه در سرکوبی گروه دولت اسلامی وجود دارد.

اوزل میگوید ترکیه از آنچه قبلاْ انجام داده بود، حال بیشتر کار میکند اما در کنار آن بر اساس گزارش روزنامه نیویارک تایمز کود کیمیایی برای استفاده در مواد انفجاری آزادانه به مناطق تحت کنترول داعش، ارسال میشود. بنابراین بدیهی است که تحریمات جدی علیه داعش وجود ندارد. اوزل میگوید تصور نمی کند داعش برای ترکیه در اولویت قرار داشته باشد. هنوز هم تفاوت های بین برخورد ها ترکیه و امریکا در مورد وجود دارد، که شاید به زودی نتواند همسان شود.

انتقاد از امریکا

انقره هنوز هم از واشنگتن به خاطر ارجعیت دادن به جنگ با گروه دولت اسلامی، انتقاد کرده پافشاری میکند که عنصر عمده در بی ثباتی منطقه، بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه است. این اختلاف نظر ها منجر به وقفه در پروژه به حمایت امریکا برای آموزش دهی شورشیان سوری برای جنگ در مقابل داعش شده است. بر اساس قراردادی که در ماه فبروری به امضا رسید، انقره خود را متعهد به میزبانی و مساعدت به این آموزش دهی و تمویل در حدود ۳۰۰۰ جنگجو ساخته بود.

اما این برنامه بار ها به تعویق افتاده است زیرا ترکیه اصرار دارد که جنگجویان باید برای دو منظور یعنی هم جنگ با حکومت اسد و هم داعش استفاده شوند.

ناظرین میگویند توافق نامه پیشنهادی امنیتی هم از نظر روانی و هم از نظر عملی اهمیت دارد زیرا روابط بین ترکیه و ایالات متحده را در یک موقف بهتر قرار میدهد.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG