لینک های دسترسی

Breaking News

شمولیت شش دختر ترک در پوهنتون هرات


شش محصل دختر از كشور تركیه برای نخستین بار به خاطر ادامه تحصیل در رشته ادبیات زبان انگلیسی در پوهنتون هرات ثبت نام كردند.

مسئولان پوهنتون هرات می گویند حضور این محصلان خارجی می تواند اولین گام در راستای بین المللی شدن این نهاد بشمار رود.

از بدو تاسیس پوهنتون هرات تا بحال این اولین گروه از محصلان خارجی می باشند كه برای ادامه تحصیل در این پوهنتون ثبت نام می كنند.

طوبا یکی از شش شهروند تركیه که پس از اتمام تحصیلات متوسطه در كشورشان تصمیم دارند دورۀ چهار سالۀ لیسانس را در پوهنتون هرات در غرب افغانستان سپری نمایند، دلیل این تصمیم را نزدیکی فرهنگ و عنعنات افغان ها و ترک ها عنوان می کند.

فرهنگ و عنعنات مشترک

طوبا از شش ما به این طرف به خاطر آموختن فارسی به کابل آمده بوده، می گوید "تقریبا دو هفته می شود كه هرات آمده ام و چون عرف ها، عادات و اجتماعیات افغانستان با تركیه نزدیک است اینجا آمده ام و حالا از خود میپرسم چرا ناوقت امده ام چرا زودتر نیامده ام."

امرا الگن مسئول لیسه دخترانه افغان – ترک در هرات نیز حضور این دختران را نخستین گام برای برقراری روابط بهتر و قویتر بین تركیه و افغانستان در قسمت آموزش بیان می كند. او می گوید در نظر دارند تا سال آینده محصلان بیشتری را در رشته های مختلف در پوهنتون هرات ثبت نام نمایند.

همزمان داكتر عبدالغنی خسروی، معاون امور محصلان پوهنتون هرات تطبیق این برنامه را گام موثر در راستای بین المللی شدن پوهنتون این ولایت خوانده می گوید "طبیعی است زمانی كه ما زبان انگلیسی را در پوهنحی های خود داشته باشیم ما محصلان خارجی را هم خواهیم داشت و این برای بین المللی شدن پوهنتون هرات یک آغاز است."

پوهنتون هرات شاید اولین پوهنتون ولایتی افغانستان باشد كه محصلان خارجی در ان حضور دارند. سه دهه پیش، یعنی در سال 1358 شمسی تنها در پوهنتون كابل محصلانی از كشورهای هند، ایران، تاجیكستان، ازبكستان، پاكستان ، سوریه و حتی مصر برای پیشبرد تحصیلاتشان حضور داشتند.
XS
SM
MD
LG