لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان حالت اضطرار در ترکیه را تمدید کرد


رئیس جمهور ترکیه، گفته است که حالت اضطرار تا زمانی در ترکیه بر قرار خواهد بود که "رفاه و صلح" در آن کشور به وجود بیاید
رئیس جمهور ترکیه، گفته است که حالت اضطرار تا زمانی در ترکیه بر قرار خواهد بود که "رفاه و صلح" در آن کشور به وجود بیاید

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز یکشنبه رسماً حالت اضطرار کشورش را که پس از کودتای نافرجام نظامی ۲۰۱۶ وضع کرده بود، یکبار دیگر تمدید کرد.

آقای اردوغان گفته است که حالت اضطرار تا زمانی پا بر جا خواهد ماند که ترکیه به "رفاه و صلح" دست یابد.

آقای اردوغان روز یکشنبه در گردهمایی که به مناسبت انتخاب مجدد اش به حیث رهبر حزب عدالت و توسعۀ ترکیه برگزار شده بود، موقف حکومت اش را در میان ده ها هزار از طرفداران و اعضای حزب اش بیان کرد

حالت اضطرار به آقای اردوغان و کابینه اش اجازه می دهد تا فرمان های اجرائیه را بدون تصویب پارلمان و نظر قوۀ قضایه، عملی کند.

اعلام آقای اردوغان در مورد تمدید حالت اضطرار و انتخاب مجدد اش به حیث رهبری حزب عدالت و توسعه چهار هفته پس از آن صورت گرفت که مردم ترکیه در یک همه پرسی خواهان گسترش قدرت ریاست جمهوری در آن کشور شد.

همه پرسی هژدهم ماه اپریل سبب ایجاد قدرت قوی ریاست جمهوری ترکیه خواهد شد و به این ترتیب نفوذ قانونگذاران و صدراعظم آن کشور را به حاشیه خواهد راند.

بر اساس تعدیلات که قرار است در قانون اساسی ترکیه به وجود بیاید، آقای اردوغان قرار است بودجۀ ملی را تعیین کند و در عین حال قضات محکمۀ عالی و محکمۀ قانون اساسی آن کشور را نیز تعیین کند.

منتقدین به شمول سازمان های حامی حقوق بشر استدلال می کنند اصلاحات که قرار است در ترکیه به وجود بیاید "معادل ایجاد دیکتاتوری منتخب" است. اما آقای اردوغان و حامیان اش ادعا می کنند که آنان سیستم "کمتر دست و پا گیر" را ایجاد خواهند کرد که از طریق آن بتوانند از یک سو در برابر دهشت افگنی بهتر مبارزه صورت بگیرد و از سوی دیگر اقتصاد آن کشور را بهبود ببخشند.

زندانی شدن ده ها هزار نفر پس از کودتای نا فرجام

پس از کودتای نافرجام شانزدهم جولای ۲۰۱۶ در ترکیه، حکومت به رهبری آقای اردوغان بیش از ۴۷۰۰۰ نفر را در آن کشور دستگیر کرد و حدود ۱۰۰ هزار نفر از کارمندان حکومتی را از وظایف شان بر کنار کرد. این افراد به دلیل ظن داشتنارتباط با فتح الله گولن، روحانی ترکی، دستگیر و یا از وظایف شان بر کنار شده اند.

حکومت ترکیه ادعا می کند که آقای گولن کودتای نظامی نافرجام ۲۰۱۶ را سازماندهی کرده است. آقای گولن از سال های به این سو در تبعید خودی در ایالات متحده به سر می برد، همواره سهم داشتن در کودتا را رد کرده است. در کودتای شازدهم ماه جولای ۲۰۱۶ بیش از ۲۶۰ نفر کشته شد.

موقفگیری آقای اردوغان در مورد تمدید حالت اضطرار در کشورش پس از دیدارش از قصر سفید و ملاقات اش با دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، صورت گرفت.

در جریان سفرش به واشنگتن دی سی، آقای اردوغان تلاش کرد تا رئیس جمهور ترمپ را ترغیب کند تا دست از حمایت کرد های سوری بکشد، کرد های که در شمال سوریه بر ضد تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش جنگ می کنند.

اما به نظر می رسد که تلاش های آقای اردوغان در این راستا موفقیت آمیز نبوده است.

XS
SM
MD
LG