لینک های دسترسی

Breaking News

رقابت سوریه با ترکیه و داعیۀ آزادی کرد ها


رهبر مناطق خودمختار کردی در جریان یک نشست خبری با مقامهای ترکیه
رهبر مناطق خودمختار کردی در جریان یک نشست خبری با مقامهای ترکیه
اعلان هفتۀ گذشته در مورد حکومت خودمختار کردستان سوریه، رجب طیب اردغان، صدراعظم ترکیه را نگران ساخته و او برای توقف این حکومت از مسعود بارزانی رهبر کردی عراق طللب کمک شده است.

مسعود بارزانی رهبر کرد های عراق که برای بیش از دو دهه در قلمرو ترکیه پا ننهاده بود، هفته گذشته برای کمک به تلاش های صدر اعظم ترکیه وارد آن کشور شد. او تشکل حکومت خودمختار کردی های سوریه را با رهبر ترکیه به بحث گرفت.

کرد ها از سال ۱۹۹۱ به این سو خودمختاری نسبی در کردستان عراق داشته اند، اما جنبش های ملی گرایی در ترکیه، سوریه و ایران سرکوب شده است. کردسان ترکیه و عراق، در مورد قدرت روز افزون ملیشه های کردی در سوریه، نگرانی مشترک دارند.

آقای بارزانی، رئیس ادارۀ خودگرددان کردستان عراق برخلاف اعلان خودمختاری حزب اتحادیۀ دموکراتیک در عراق، صحبت کرد.

اعلان استقلال یا خود مختاری، که در جریان پیروزی های اخیر حزب اتحادیۀ دموکراتیک بر شورشیان اسلامگرا و افراطگرا سوری به میان آمد برای آقای اردغان بدترین زمان بود.

این موضوع، حساسیت های جدایی طلبی کرد های ترکیه را بر انگیخته و روند صلح یک ساله حکومت اردغان را با حزب کارگران کردستان پیچیده ساخته است.

کردها اکثراً به بزرگترین گروه قومی یاد میشوند که از خود وطن ندارند. تعداد آنها به ۳۰ میلیون میرسد که در چهار کشور، ترکیه، سوریه، عراق و ایران تقسیم شده اند. آنها از زمانی طولانی، خواب استقلال را در سر میپرورانند.

اختلاف نظر بین کرد ها

اختلاف نظر ها روی رهبریت آینده میان کردی ها اکنون در حال افزایش است، برخی از آنها رهبر حزب کارگران کردستان را و بعضی دیگری هم آقای بارزانی را حقدار رهبریت کردها میدانند.

محمود، یک عضو حزب کارگران کردستان میگوید که آقای بارزانی باید علیه شورشیان مرتبط به القاعده در سوریه صحبت می کرد زیرا آنها با کرد ها درگیری جنگ اند.

او نیز مانند سایر کرد ها ادعا میکند که شورشیان از ترکیه کمک دریافت میکنند زیرا به گفتۀ او "مردم در سوریه، هیچ چیزی برای خوردن ندارند، آنها ادویه ندارند. القاعده از اینجا حمایت دریافت می کند. آنها از مرز با تسلیحات شان عبور میکنند. پس چرا بارزانی به این جا میاید."

تندروان کردی حین بازدید بارزانی، بر یک کاروان نظامی ترکی در نزدیکی مرز سوریه حمله کردند. این اقدام یک نقض جدی جنگجویان حزب کارگران کردستان در جریان پیمان صلح است که از هشت ماه به این سو با حکومت ترکیه، عقد شده.
XS
SM
MD
LG