لینک های دسترسی

Breaking News

اجساد ۲۰ پناهجوی افغان به کابل منتقل شد


امروز اجساد ۲۰ تن از این قربانیان از ترکیه به کابل منتقل شد.
امروز اجساد ۲۰ تن از این قربانیان از ترکیه به کابل منتقل شد.

خانواده‌های قربانیان می‌گویند که کشتی حامل اعضای فامیل آنان دوشنبه شب در آب‌های یونان و ترکیه غرق شد که در این حادثه ده‌ها تن از پناهجویان افغان جان باختند.

از آغاز مهاجرت‌های غیرقانونی افغان‌ها به اروپا، انتقال ۲۰ جسد به کابل درشت‌ترین رقم در یک سال گذشته می‌باشد.

امروز اجساد ۲۰ تن از این قربانیان از ترکیه به کابل منتقل شد که به گفتۀ جنرال حق‌نواز حقیار قوماندان میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، شامل هشت زن، شش کودک و شش مرد می‌باشد.

او گفت "دو پرواز صورت گرفته که در هر دو پرواز برای ما ۲۰ جنازه رسیده است، طوری که من با یکی از مقامات آریانا صحبت کردم، او گفت نظر به صحبت‌های شان با ترکیه، اجساد دیگر هم در آن کشور است و در روزهای بعدی به کابل منتقل می‌شوند."

قوماندان میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی افزود که از میان ۲۰ قربانی، ده تن آنان اعضای یک خانواده اند که شامل والدین و فرزندان می‌باشند.

به گفتۀ جنرال حقیار، خانواده‌های قربانیان به میدان هوایی آمده اند و در جای مشخصی که در نظر گرفته شده، جنازه‌ها را تسلیم می‌شوند و توسط امبولانس‌ها اجساد را منتقل می‌کنند.

خانواده‌های قربانیان که با چشمان پراشک اجساد را به درقه می‌کردند، گفتند که این قربانیان به آرزوی زنده‌گی آرام و آیندۀ روشن برای فرزندان شان راه مهاجرت را در پیش گرفتند؛ اما بی‌خبر از این که سفرشان ابدی خواهد بود.

همایون یکی از کسانی است که عروس و سه نواسۀ برادرش را از دست داده است.

او گفت "چهار تن از فامیل‌های خود را از دست دادیم، دو دختر است، مادرش است و یک پسر هژده ساله، فقط پدرش با یک بچه ده ساله حیات مانده است. یک دختر دو ساله ناپدید است."

غلام‌صدیق مرد دیگری است که یک عروس و نواسۀ کاکایش در آبهای ترکیه و یونان غرق شده است. او گفت که بیکاری، ناامنی و وضعیت بد اقتصادی پسر کاکایش را مجبور ساخت تا راه مهاجرت در پیش گیرد.

خانواده‌های قربانیان دولت را برای فراهم‌کردن زنده‌گی آرام و مناسب به شهروندانش، به ناتوانی متهم می‌کنند.

اجساد قربانیان از انتقال به منازل اقارب شان، امروز به خاک سپرده شدند.

از سوی دیگر سیدحسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت‌کننده‌گان امروز به خبرنگاران گفت که امسال ۲۵۰۰۰۰ افغان به کشورهای اروپایی خواستار پناهنده‌گی شده اند که از این میان ۱۵۴۰۰۰ نفر آن در جرمنی می‌باشند.

آقای بلخی گفت که بارها خطاب به شهروندان افغان تأکید کرده است که خطر را نپذیرند و قاچاقی به اروپا نروند.

او گفت "متأسفانه مردم به این گپ توجه ندارند و در بین این افراد حتا کسانی وجود دارند که هیچگونه مشکلی در افغانستان ندارند و خود را در معرض خطر قرار دادند که امروز ما شاهد جنازه‌های آنها استیم، امیدواریم که عواقب و پیامدهای ناگوار را ابتدا تجزیه و تحلیل کنند؛ بعد تصمیم بگیرند."

آقای بلخی گفت با آنکه مشکلات امنیتی، اقتصادی و بیکاری در افغانستان وجود دارد؛ اما ماندن در کشور بهتر از رفتن است.

بر اساس ارقام وزارت امور مهاجرین و عودت‌کننده‌گان، سال گذشتۀ میلادی ۳۰ هزار تن هنگام رفتن به اروپا جان باخته اند که ۱۲ فیصد این قربانیان را افغان‌ها تشکیل می‌داد.

از آغاز ماه حوت تا کنون، اجساد حدود ۴۰ شهروند افغان که در مسیر اروپا قربانی شده، به کابل منتقل گردیده اند.

XS
SM
MD
LG