لینک های دسترسی

Breaking News

سناتورهای امریکایی: چرا سیا به کرزی پول می دهد؟


کرزی از سیا خواسته که پرداخت پول را متوقف نکند
کرزی از سیا خواسته که پرداخت پول را متوقف نکند

یک مقام ارشد امریکایی می گوید که بحث پول سی آی ای به دفتر رئیس جمهور افغانستان باید محرم باشد.

دو سناتور امریکایی از حکومت باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده خواسته اند تا چگونگی پرداخت پول توسط سازمان مرکزی اطلاعات امریکا (سی آی ای یا سیا) به دفتر ریاست جمهوری افغانستان، را توضیح دهد.

باب کراکر، سناتور جمهوری خواه دو نامه را عنوانی رئیس جمهور باراک اوباما فرستاده و در آن خواستار ارایه وضاحت در مورد معاملات مالی میان سیا و ریاست جمهوری افغانستان شده است.

سناتور کراکر در نامه دوم نوشته است "این پول های که به طور سری پرداخته می شوند فاقد حسابدهی است و نوعی فساد را در افغانستان ترغیب می کند که ما می خواهیم جلو آنرا بگیریم و اضافه بر آن اعتماد مالیه پردازان امریکا بر دولت را ضرر می رساند."

سناتور کراکر گفته است قصر سفید تا اکنون به نامه های او جواب نداده است.

موضوع محرم

به روز چهار در یک مجلس استماعیه ای سنای امریکا در باره ایران جان مکین، سناتور جمهوری خواه از ویندی شیرمن، معاون وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در باره همین موضوع خواستار توضیحات شد.

شیرمن در پاسخ گفت "فکر می کنم این بحث بهتر است در جلسه محرمانه بحث شود."

این پاسخ برای سناتور مکین قناعت بخش نبود. او گفت مردم امریکا مایل اند بدانند که با پول های مالیات شان چه کار می شود.

مکین گفت "مبالغ زیاد پول نقد به رئیس جمهور کرزی پرداخت شده است. اگر این خبر در رسانه های نشر نمی شد هیچ کس در کانگرس اطلاع نمی داشت. پرسش و پاسخ سختی است اما باید پاسخ داده شود. پس چرا ما از کشورها و نهادها و سازمان های دیگر به خاطر تادیه پول به رئیس جمهور کرزی انتقاد می کنیم؟"

پرداخت پول توسط سیا به ریاست جمهوری افغانستان نخست در روزنامه نیویارک تایمز گزارش شد. حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان دریافت پول های سیا را تایید کرده اما مبالغ آنرا مشخص نکرده است.

رئیس جمهور کرزی از رئیس دفتر سیا در افغانستان خواسته است که پرداخت این پول ها را متوقف نسازد چون، به گفته او، ریاست جمهوری به آنها سخت نیاز دارد.
XS
SM
MD
LG