لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال آغاز مجدد مذاکرات میان ایالات متحده و طالبان


با امتناع حکومت ایالات متحده از آزاد ساختن پنج زندانی طالبان که در محبس گوانتانامو بسر میبرند، مذاکرات با این گروه مخالف حکومت افغانستان به حالت تعلیق درآمد. از جانبی هم چون انتخابات ریاست جمهوری در پی بود، حکومت آقای اوباما، با نگرانی ازین که اثری بالای این انتخابات نداشته باشد توجهی به این موضوع ننمود. اما حال که انتخابات تمام شده است، به گفته تحلیل گران امکان دارد این مساعی دوباره آغاز گردد.

روزنامه تلگراف چاپ لندن از قول ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا که از هند بازدید میکند می نویسد که مذاکرات در قطر را نباید فراموش شود. او گفت که سال آینده، بسیار مهم است تا پیرامون حل سیاسی افغانستان کار کرد. بریتانیا از مذکرات قطر که در ماه جنوری بین طالبان و مامورین امریکایی آغاز شده بود، حمایت نموده بود.

موقف ایالات متحده در مورد خروج عساکر آنکشور از افغانستان از فحوای سخنان مامورین ارشد آقای اوباما واضح است، جو بایدن در مناظره انتخاباتی که با پال راین از حزب جمهوریخواه داشت این موضوع را بیان نمود. او گفت: " آقای والی که هدفش مت رامنی است میگوید که خروج عساکر بنا بر شرایط و اوضاع میباشد، نخیر، برای ما اینطور نیست. این مسؤولیت افغانها است تا امنیت خود را تامین کنند. اما ما در سال ۲۰۱۴ خارج میشویم، یکی و خلص."

مت والدمن عضو مرکز بلفیر پوهنتون هاوارد، میگوید که حکومت آقای اوباما باید از موقعیت آن عده نمایندگان طالبان که در قطر بسر میبرند و تا حدی میتوانند از آن گروه نمایندگی کنند، استفاده کند و مذاکرات را آغاز کند. آقای والدمن میگوید که بابه تعلیق در آمدن مذاکرات و نا رضایتی طالبان از امتناع امریکایی ها برای قبول شرایط شان، این کار آسان نخواهد بود، اما با حوصله مندی و دقت امکان دارد این امر عملی گردد. " بر علاوه تبادله محبوسین و محل مذاکرات، موضوع سهیم بودن حکومت افغانستان هم مسله ای است که در مذاکرات قبلی روی آن توافق صورت نگرفته بود که اکنون باید حل گردد."

مت والدمن میگوید که به نظر او بهترین راه برای آغاز دوباره مذاکرات اعتماد سازی است، از جانبی هم نباید اجازه داد که این اختلافات مانع مذاکرات روی مسایل جدی تر گردد. "والدمن میگوید که به عقیده او، توجه باید روی گفتگو های سازنده معطوف گردد."

ارین بیکر نماینده مجله تایمز در جنوب شرق آسیا میگوید حال پاکستان هم به این نکته پی برده است که باید از ایجاد صلح در افغانستان پشتیبانی کند، زیرا اوضاع پاکستان با موجودیت افراط گرایان روز به روز بی ثبات تر میشود و اگر وضع در افغانستان تاریک تر شود، پاکستان هم از آن بی بهره نخواهد شد. مت والدمن میگوید طالبان نیز روز به روز بیشتر متمایل به مذاکره میشوند البته به گفته او شاید تعدادی در داخل این گروه طرفدار صلح نباشند اما دلایلی بسیاری از جمله تضعیف در میدان جنگ، برگشت به کشور ، خستگی از جنگ و غیره، اکثریت طالبان را راضی به مذاکره نموده است و این را میتوان در پیام های آنان مشاهده نمود.

البته به گفته مت والدمن، رهبران طالبان دریافته اند که افغانستان و مردم آن تغیر نموده اند، و دیگر توان جنگ را ندارند ومفکوره های سنتی افراط گرایی هم دیگر در بین مردم طرفدار ندارد.
"فکر میکنم که آنان باید جهان امروز و آرزوهای مردم افغانستان را در زمان حاضر درک کنند که خواهان انتخاب رهبران خود از طریق آرای مردم میباشند. او میگوید تصور نمیکنم طالبان بتوانند بدون شناسایی حقوق و آزادی های مردم افغانستان، حمایت و پشتیبانی آنان را دریافت دارند."

آقای والدمن میگوید که رهبران طالبان این حقایق را تا حدی دریافته اند و در آینده شاید ناظر اشتراک طالبان در انتخابات مردمی در افغانستان باشیم.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG