لینک های دسترسی

Breaking News

خروج هزاران سرباز بریتانیایی از افغانستان


فلپ هاموند، وزیر دفاع بریتانیا به روز یک شنبه اعلان کرد که 500 عسکر بریتانیایی در جریان سال جاری، و در حدود 4500 سرباز دیگر آن کشور، سال آینده افغانستان را ترک خواهند گفت. خروج نیروهای بریتانیایی پس از آن اعلان شد که در حدود 430 عسکر آن کشور از سال 2001 به این سو در افغانستان کشته شده اند.

آقای هاموند دلیل خروج این نیروها را تقویت نیروهای امنیتی افغان خواند.
اوگفت: "به دنبال آخرین دیدارم از افغانستان، مصمم شدم تا موقفم را در میان سایر قوماندانان ارشد نیروهای آیساف تغییر دهم و حال کاهش چشمگیری نیروهای بریتانیایی تا اخیر سال آینده امکان پذیر میباشد. و این تصمیم بر اساس شواهدی اتخاذ میگردد که در جریان سال جاری نشاندهدۀ خروج عساکر اضافی ایالات متحده و به عهده گرفتن مسؤولیت ها توسط نیروهای افغان میباشد."

وزیر دفاع بریتانیا گفت که تمام نیروهای بریتانیایی تا اخیر سال 2014 به ماموریت های محاربوی خویش نقطۀ پایان خواهند گذاشت و برنامه های آموزشی نیروهای افغان را در محراق توجه قرار خواهد داد.

واکنش ها
آصفه شاداب عضو ولسی جرگۀ افغانستان با انتقاد از این اقدام می گوید که خروج عساکر بریتانیایی یک مانور سیاسی برای بی ثبات سازی افغانستان است.

خانم شاداب گفت: "به نظر من بریتانیا مهرۀ اصلی و اساسی جنگ در افغانستان بوده می تواند. بخاطریکه آنها نمی خواهند که در افغانستان، حکومت داری به شکل خودی، با مردم و بر اساس خواست های مردم به پیش برود. (خروج نیروهای بریتانیایی) به خاطر مغشوش ساختن روحیۀ مردم افغانستان، به خصوص اردو و پولیس افغانستان است، بریتانیا چنین کاری را انجام می دهد تا روحیه را(در افغانستان) ضعیف سازد."

بر اساس موافقات قبلی، تمام نیروهای امریکایی و ناتو تا اخیر سال 2014 افغانستان را ترک خواهند گفت ولی این تصمیم بر اساس وضعیت امنیتی در منطقه نهایی میشود. این در حالی است که روابط حکومت و مردم افغانستان با نیروهای بین المللی به خاطر حوادث مختلف، کشیده شده است.

سیامک هروی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، بعضی از اقدامات غیر مسؤولانۀ نیروهای خارجی را مورد انتقاد قرار داد ولی خروج عساکر بین المللی را یک امر عادی عنوان کرد.

آقای هیروی در مصاحبۀ با رادیو آشنا گفت:"طی چند سال گذشته متأسفانه بیشتر نیروهای خارجی بد امنی را دامن زده اند تا اینکه امنیت را تامین کنند. لذا ما فکر میکنیم که به خاطر سر پا ایستاده شدن افغانستان و به خاطر این که افغانستان خودش مسؤولیت های امنیتی را عهده دار شوند، طبیعی است که نیروهای خارجی آهسته آهسته افغانستان را ترک میکنند و این ترک گفتن شان به روی همان توافقاتی است که در کنفرانس شیکاگو شکل گرفته است."

خروج نیروهای بریتانیایی در حالی صورت میگیرد که جوبایدن معاون ریاست جمهوری ایالات متحده نیز هفتۀ گذشته در یک مناظرۀ تلویزیونی گفت که هدف ایالات متحده در افغانستان از بین بردن القاعده بودو آن کشوربا از بین بردن اسامه بن لادن، تا حدی این هدف را کسب کرده است و پس از سال 2014 تمام نیروهای بین المللی افغانستان را ترک خواهند گفت وافغان ها خود مسؤول تامین امنیت کشور شان خواهد بود.
XS
SM
MD
LG