لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز انتقال سلاح ازسوی جوانب درگیر جنگ اوکراین


تبادلۀ اسرای جنگ اوکراین
تبادلۀ اسرای جنگ اوکراین

جوانب درگیر جنگ اوکراین روی خروج سلاح سنگین از خط مقدم جبهۀ جنگ برای اجرای طرح صلح پس از بارها نقض ، موافقت کردند

مقامات نظامی اوکراین میگویند هر دو جانب درگیر جنگ اوکراین به عقب کشیدن سلاح های سنگین خود از خط مقدم جبهه در شرق اوکراین توافق کردند.

توافق جوانب درگیر جنگ اوکراین با موافقت روی خروج سلاح سنگین از خط مقدم جبهۀ جنگ برای اجرای طرح صلح که بار ها و بارها نقض شده است یک نشانۀ مثبت است.

به گفته مقامات شورشیان طرفدار روسیه نیز از طریق رسانه امضای این توافقنامه را تائید کرده اند که بر اساس ان پروسه خروج اسلحه سنگین در ظرف دو هفته آینده تکمیل خواهد شد.

این در حالیست که در اثر یک انفجار در شرق اوکراین در جریان یک راهپیمایی به مناسبت اولین سالگرد کناره گیری رئيس جمهور سابق اوکراین حداقل دو نفر کشته و ده تن دیگر زخم برداشته اند.

مقامات رسمی اوکراین می گویند جدایی طلبان طرفدار روسیه در جریان شب گذشته با چندین بارشلیک و حملات راکتی آتش بس را نقض کردند. انها سعی میکردند به یک پایگاه نظامی اوکراین هجوم ببرند.

امریکا و بریتانیه در صورت تخطی از اتش بس در مورد انفاذ تعزیرات بیشتر بر روسیه صحبت کرده اند.

جان کری وزیر امور خارجه امریکا به روز شنبه پس از دیدار با فلیپ هوموند همتای بریتانی اش به خبرنگاران در لندن گفت که اگر روسیه با موافقتنامه آتش بس مینسک در شرق اوکراین همکاری نکند ، احتمال تحریم های بیشتر جدی برروسیه میرود که میتواند اقتصاد آنرا فلج سازد.

کری علاوه کرد : «تغزیرات کنونی ، شاید در دادن فرصت به ولادیمیر پوتین رئیس جمهورروسیه به انتخابی که تمایل اجرای انرا داشته باشد، موفق نگردد، اما من مطمئن هستم که در روسیه به طور کلی سوال های زیادی وجود خواهد داشت که آیا او باعث ایجاد تحریم های بیشتر خواهد شد یا خیر و برخی از تعزیرات درعین حال خیلی جدی اند که میتواند تاثیر منفی وعمیق براقتصاد روسیه داشته باشد.»

وزیر خارجه امریکا ابراز داشت که اعمال موافقتنامه مینسک به تشریح نیاز ندارد و مبهم واختیاری هم نیست و این موافقتنامه که در نیمه شب پانزدهم فبروری با دسترسی کامل سازمان امنیت و همکاری اروپا نافذ شد ، متقاضی آتش بس کامل و انتقال سلاح سنگین از سوی هردو جانب از خط مقدم گردید.

جان کری تاکید کرد که توافق نامه مینسک غیر قابل مذاکره است و شواهد روشن وجود دارد که روسیه ازجدایی طلبان حمایت نظامی میکند.

تبادلۀ اسیران

نخستین نشانه پیشرفت آتش بس، تبادله اسرای جنگی میان اوکراین و جدایی طلبان بود.

اردوی اوکراین و نمایندگان جدایی طلبان امروز ده ها تن از اسیران را دریک ساحۀ دوردست و محل خط مقدم جبهۀ جنگ شام روز شنبه تبادله کردند که یک فرایند در نظر گرفته شده برای ایجاد صلح در شرق اوکراین و خاتمه تنش ها و خشونت بود.

تبادله ۵۲ تن از اسیران شورشیان در بدل ١٣٩ عسکر اوکراینی ، دریک محل در نزدیک روستای ژولوبوک در بیست کیلومتری غرب شهر لوهانسک صورت گرفت.

هرجند جدایی طلبان ادعا کرده اند که درجریان جنگ حکومت اوکراین به تعداد ۵۸۰ شورشی در اسارت خود دارند اما تعداد مشخص نیست که تا کنون به چه تعداد از هردو جانب محبوس اند. یکی از شرایط موافقتنامۀ صلح که هفتۀ گذشته در مینسک به امضأ رسید، تبادله اسیران جنگی بین دو طرف درگیر است.

XS
SM
MD
LG