لینک های دسترسی

Breaking News

کری: امریکا همه پرسی کریمه را 'غیرمشروع' می داند


وزیر خارجه ایالات متحده امریکا گفته است که واشنگتن و جامعه بین المللی پیامد همه پرسی روز یکشنبه درمورد جدایی شبه جزیره کریمه از اوکرایین را به رسمیت نمی شناسد.

این بیانات وزیر خارجه ایالات متحده بعد از گفت و شنودِ شش ساعته با وزیر خارجه روسیه روز جمعه در لندن به عمل آمد.

آقای کری این اظهارات را بعد از آن بیان کرد که سرگئی لافروف، وزیر خارجه روسیه اذعان داشت "دیدگاه مشترکی" بین دو کشور در خصوص بحران در اوکرایین وجود ندارد.

جان کری گفت " من شماری از نظرات رئیس جمهور اوباما را پیشکش کردم که به باور ما به طور قطعی ممکن راهی را برای پیشرفت به همۀ طرف ها فراهم سازد، بعد از بحث زیاد، وزیر خارجه روسیه واضح ساخت که رئیس جمهور پوتین برای هرنوع تصمیم گیری راجع به اوکرایین تا برگزاری همه پرسی روز یکشنبه آماده نیست."

آقای کری افزود "موقف ایالات متحده درخصوص آن همه پرسی، واضح است. او گفت ایالات متحده باور دارد که همه پرسی در تضاد با قانون اساسی اوکرایین و در تناقض با قوانین بین المللی است.

جان کری گفت " ایالات متحده این همه پرسی را غیرمشروع می داند."

وزیر خارجه امریکا افزود تصویب کردن همه پرسی توسط پارلمان روسیه به معنی "الحاق معامله شده شبه جزیره کریمه" است و الحاق آن جزیره به روسیه عواقبی را درپی خواهد داشت. اما آقای کری به طور دقیق مشخص نساخت که آن عواقب چه خواهد بود.

آقای کری گفت "اگر روسیه وضعیت در منطقه را طوری رقم بزند که تنش ها را افزایش بخشد یا مردم اوکرایین را تهدید کند، واضح است که ما خواستار واکنش بزرگتری به آن استیم و آن واکنش گزاف خواهد بود."

رای گیری درمورد سرنوشت شبه جزیره کریمه ی با نفوس دو میلیون نفر، به طور وسیعی انتظار می رود حمایت لازم را به جدایی آن شبه جزیره از اوکرایین کسب کند و به نظر برخی ها ممکن به پیوستن آن با روسیه بیانجامد.

تحریم های امریکا و اروپا

حکومت جدید در کیف تصور می کند که همه پرسی درمورد آینده کریمه غیرقانونی است، اما مسکو می گوید آن کشور حکومت جدید اوکرایین را به رسمیت نشناخته آن را غیرمشروع می داند.

اگر مردم کریمه به جدایی از اوکرایین رای بدهند، ایالات متحده و اتحادیه اروپایی سر از روز دوشنبه بر مقام ها و تشبثات روسی تحریم هایی را وضع خواهند کرد. روسیه به تشدید بحران و اسیب رساندن به حکومت جدید اوکرایین متهم است.

درهمین حال آرسنی یاتسنیک، صدراعظم اوکرایی روز جمعه گفت روسیه مذاکره با اوکرایین را برای یافتن راه حل صلح آمیز درخصوص تهاجم آن کشور به شبه جزیره کریمه رد کرد.
آقای یاتسنیک این سخنان را در صحبت با رسانه در میدان هوایی کیف حین ورودش از سفر به امریکا بیان کرد.

صدر اعظم اوکرایین تاکید کرد که اوکرایین هیچ تمایلی را در جانب روسیه برای حل این بحران به طریق دپلماتیکی نمی بیند.

آقای یاتسنیک گفت که روسیه برای ختم بحران هیچ کاری نکرده است اما درعوض حضور نظامی خویش را در شبه جزیره کریمه تقویت کرده است.

گزارش: خبرگزاری اسوشتدپرس
ترجمه: محمد احمدی
XS
SM
MD
LG