لینک های دسترسی

Breaking News

لاوروف: تعزیرات غرب غیر منطقی است


حکومت روسیه می گوید دفاع از حقوق روسی تباران در اوکراین، حق مسلم روسیه است
حکومت روسیه می گوید دفاع از حقوق روسی تباران در اوکراین، حق مسلم روسیه است
سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه از تعزیرات جدیدی که ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا در بستگی به بحران اوکراین بر مسکو وضع کرده، انتقاد نموده و آن را غیرمنطقی عنوان کرده است.

آقای لاوروف این واکنش را در جریان بازدید اش از هاوانا ابراز داشت. وی در آغاز سفرش به کشور های امریکای لاتین، امروز با وزیر خارجۀ کیوبا ملاقات کرد و قرار است به نیکاراگوا، چیلی و پیرو نیز سفر کند.

قصر کرملین نیز در واکنش به اعلام تعزیرات جدید از سوی امریکا و اروپا، وعدۀ یک پاسخ "دردناک" را داده است. سرگی ریباکوف معین وزارت خارجۀ روسیه در برابر تعزیرات جدید، اظهار انزجار نمود و گفت که این تعزیرات بر اساس تحریف کامل واقعات اوکراین وضع شده است.

از سوی دیگر دو کشتی نظامی روسیه امروز سه شنبه به هدف پیوستن به پایگاه دریایی روسیه در بحیره سیاه، از تنگنای باسفورس عبور کردند.


اقدام در برابر مسکو

ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا در اقدام مقابل مسکو به خاطر نقش آن در بحران اوکراین، به روز دوشنبه تعزیرات تازه ای علیه روسیه اعلام داشت. مقامات اروپایی و امریکایی گفتند که مسکو در تعهد خود مبنی بر کاستن تشنج در شرق اوکراین کوتاه آمده است. تعزیرات شامل رد صدور ویزه، منع هرنوع داد و ستد تجارتی و راکد قرار دادن دارایی ها می گردد.

البته هدف این تعزیرات، مقام های دولتی و نهاد های تجارتی بوده مقامات امریکایی و اروپایی هشدار دادند که اگر روسیه توافقنامۀ منعقدۀ ژنیو را مراعات نکند، با تعزیرات بیشتری مواجه خواهد شد.

اتحادیۀ اروپا امروز سه شنبه، نام پانزده شهروند روسیه را که تازه هدف تعزیرات قرار داده ، نشر کرد. درین فهرست دمیتری کوزاک معاون صدراعظم روسیه، و جنرال والیری گیرازیموف لوی درستیز قوای مسلح روسیه نیز شامل اند.

ایالات متحدۀ امریکا هفت مقام روسی و ١٧ شرکت روسی را هدف تعزیرات قرار داد. در مقام های تحت تعزیر، رئیس قطعۀ محافظ رئیس جمهور روسیه، فرستادۀ خاص پوتین به شبه جزیرۀ کریمه، و رئیس بزرگترین شرکت دولتی نفت روسیه شامل اند.

جین ساکی سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت تعزیرات تازه، در برگیرندۀ محدودیت بر صادرات معین ایالات متحده به روسیه نیز میشود.

سخنگوی کمیسیون اروپایی دیروز گفت که اتحادیۀ اروپا بر دستۀ سوم تعزیرات نیز غور میکند که در آن نظام های بانکداری، انرژی و سایر سکتور های اقتصادی روسیه هدف قرار خواهند گرفت.

بر علاوه جاپان هم امروز اعلام داشت که در بستگی با تعزیرات تازه بر ماسکو، از دادن ویزه برای ٢٣ تن از شهروندان روسیه اجتناب خواهد کرد.


مشاجره بر تقسیم قدرت

رهبران اوکراین، به دلیل وحدت و یکپارچگی آن کشور، خواستار تعدیل هرچه زودتر قانون اساسی شده اند. اولیکسندر تورچینوف رئیس جمهور موقت اوکراین و آرسینی یاتسینکوف صدراعظم آن کشور از پارلمان خواستند تا هرچه زودتر قانون اساسی را تعدیل کند.

آرسینی یاتسینکوف صدراعظم اوکراین می گوید " قانون اساسی اوکراین باید یک وثیقۀ اتحاد ملی باشد، اتحادی که اوکراین به آن نیاز مبرم دارد".

پارلمان اوکراین به روز سه شنبه احتمال برگزاری یک همه پرسی ملی در مورد متحد بودن و یا فدرالی بودن کشور را مورد غور قرار داد. با وجود بحث زیاد، بر این نکته موافقه صورت نگرفت که این همه پرسی چگونه مطرح گردد و یا چه زمانی صورت گیرد؟

یولیا تیموشینکو صدراعظم پیشین اوکراین که این بار خود را به مقام ریاست جمهوری نامزد ساخته، با غیرمرکزی ساختن شدید قدرت در اوکراین مخالفت ورزید، اما با دادن یک اندازه قدرت به مقامات محلی رضایت نشان داد.

خانم تیموشینکو گفت "بر ما لازم است که تحت هیچ نوع شرایطی نباید حاکمیت مرکزی بر کشور را از دست بدهیم". حزب مربوط تیموشینکو در حکومت جدید اوکراین نقش متبارزی دارد.


تشدید نارامی در اوکراین

مذاکره کنندگان در شرق اوکراین تلاش ها برای رهایی هفت ناظر نظامی را که در گرو شبه نظامیان طرفدار روسیه به سر می برند، از سرگرفتند. به همین منظور، هیأت سازمان امنیت و همکاری اروپا امروز در شهر سلوویانسک وارد عمارت دولتی ای شدند که از سوی افراد مسلح مخالف حکومت تسخیر شده است.

ویاچسلاف پونوماریف شاروال نام نهاد سلوویانسک گفت که مایل به تبادلۀ ناظران نظامی با آن عده از طرفداران روسیه است که در قید مقامات اوکراینی به سر می برند.

در همین حال مظاهره کنندگان ضد حکومت اوکراین امروز بر یک تعمیر دولتی در شهر لوهانسک هجوم بردند. این رویداد، تشنج در شرق اوکراین را تشدید می بخشد. شورشیان در حد اقل ده شهر و شهرک در شرق اوکراین، ماموریت های پولیس و عمارات دولتی را تسخیر کرده اند.
XS
SM
MD
LG