لینک های دسترسی

Breaking News

زمان آتش بس در میان ناباوری ها در اوکراین آغاز شد


پروشینکو نیز پیش از آغاز زمان آتش بس به نیرو های نظامی اش فرمان آتش بس را صادر کرد.
پروشینکو نیز پیش از آغاز زمان آتش بس به نیرو های نظامی اش فرمان آتش بس را صادر کرد.

زمان آتش بس در اوکراین آغاز شده اما تا هنوز هیچ نشانۀ از تمایل طرفین درگیر برای ختم جنگ به چشم نمی خورد.

براساس توافق هفتۀ گذشته، نیرو های اوکراینی و جدایی طلبان طرفدار روسیه می باید یک دقیقه پس از دوازدۀ شنبه شب، آتش بس را مراعات کرده و سلاح سنگین خود را از منطقۀ وسیع حائل عقب بکشند.

روز شنبه، جنگ سختی در اطراف خط راه آهن ستراتیژیک دیبالتسیف که تحت کنترول دولت قرار داشته و شورشیان آن را محاصره کرده اند، ادامه داشت.

جدایی طلبان طرفدار روسیه گفته اند که آنان هیچ جنگی را برای تصرف دیبالتسیف انجام نخواهند داد که منجر به نقض آتش بس شود.

رئیس جمهور اوکراین نیز پیش از آغاز زمان آتش بس طی یک بیانیۀ نیمه شب در تلویزیون دولتی اوکراین به نیرو های نظامی کشورش فرمان آتش بس را صادر کرد.

حکومت آلمان می گوید که رهبران فرانسه و آلمان با ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صحبت کرده تاکید ورزیده اند که آتش بس برنامه ریزی شده باید توسط همه جوانب درگیر رعایت شود.

حکومت آلمان صبح روز یکشنبه با نشر اعلامیۀ گفته است که آقای پوتین بر تعهدات داده شده از سوی جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین تاکید کرده است.

در اعلامیه آمده است که پوتین، انگلامرکل صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه توافق کردند تا روز یکشنبه با پتروپروشینکو، رئیس جمهور اوکراین از طریق تلیفون، روی عملی سازی آتش بس مشورت کنند.

اعلامیۀ حکومت آلمان اذعان می دارد که خانم مارکل و آقای اولاند روز شنبه با پترو پروشینکو صحبت کرده اند که براساس اعلامیه "آقای پروشینکو بر تعهدات کییف در قبال رعایت آتش بس – یک دقیقه پس از نیمۀ شب شنبه – پابند خواهد بود.

قرار است شورای امنیت ملل متحد روز یکشنبه با نشست اضطراری وضعیت آتش بس در اوکراین را تحت بررسی قرار دهد.

تهدید به وضع مقررات نظامی

اما از سوی دیگر آقای پروشینکو، هشدار داده است که اگر آرامش در شرق آن کشور حکم فرما نگردد، مقررات نظامی را وضع خواهد کرد.

پروشینکو که روز شنبه در کییف صحبت میکرد جدایی طلبان طرفدار روسیه را متهم به حملات علیه مواضع حکومت کییف در دیبالتسیف کرده و مراتب نگرانی خود را در مورد ادامه درگیری ها پس از وضع آتش بس ابراز داشت.

آقای پروشینکو گفت"اگر صلح برقرار نشود، مقررات نظامی نه تنها در دونستک و لوهانسک، بلکه در سراسر کشور، نافذ خواهد شد."

ضرب الاجل برای توقف خشونت ها امروز یکشنبه، یک دقیقه بعد از نیمه شب، بوقت محل تعین شده است. اما جنگ ها در چند ساحه هنوز هم جریان دارد.

جنگ اوکراین که تا کنون جان بیش از ۵۴۰۰ نفر را گرفته و هزاران تن را مجبور به ترک منازل شان کرده است.

XS
SM
MD
LG