لینک های دسترسی

Breaking News

بحران شرق اوکراین و دو دیدگاه متفاوت امریکا و روسیه


تشدید درگیری میان نیروهای ویژه اوکراینی و شبه نظامیان طرفدار روسیه در شرق اوکراین بحران منطقه را افزایش داده است - جایی که ساکنان طرفدار روسیه برای استقلال کیف تلاش دارند.

مقامات روسیه اصرار دارند که آنها هیچ طرح ارضی در شرق اوکراین ندارند اما اداره رئیس جمهور اوباما تحولات جاری در اوکراین را اقدام پنهانی مسکو می بیند.

سمنتا پاور، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد می گوید "وضیعت در شرق اوکراین تمام نشانه های را در خود دارد که ما آنرا در شبه جزیره کریمه شاهد بودیم. تمام این اقدامات مسلکی و هماهنگ شده است. اتفاقات نیست که خود به خود رونما شود."

شماری از قانواگذاران امریکایی حتی قبل از تنش های موجود در شرق اوکراین – بر ایالات متحده امریکا و اورپا اصرار وزریده بودند تا اقدامات جدی تر را علیه گسترش ارضی روسیه اتخاذ کنند.
در همین حال، جان مکین سناتور حزب جمهوریخواه می گوید ولادیمر پوتین به خاطراقدام روسیه باید قیمت گزاف بپردازد.

جان مکین گفت "در حال حاظر سوال این است که ما چه می کنیم و پوتین چه می کند. واضح است که پوتین با این حقیقت تشویق شد که تعزیرات بر چند تن وارد شد و او از نشست جی هشت به دور انداخته نشد. بدیهی است، پوتین با تمام نیروهای خود درآنجا، گزینه های را باز نگاه می دارد."

خانم پاور می گوید روسیه از قبل قیمت هنگفتی را به خاطر الحاق کریمه پرداخته است و اگر اوضاع وخیم تر شود هزینه بزرگتری را باید بپردازد.

سمنتا پاور گفت "بازار اسهام روسیه تا 20 درصد کاهش یافته است.سرمایه گذاران آنجا را ترک می کنند و این ها همه به خاطر تعزیرات که ما وضع کردیم، صورت گرفته است. رئیس جمهور اوباما واضح کرده است که تعزیرات علیه سکتور انرژی، بانکداری و معدن می تواند مطرح بحث باشد و این کار مربوط به عملکرد روسیه می شود."

خانم پاور در پاسخ به سوالی که آیا ولادیمر پوتین خواستار کنترول شرق اوکراین است گفت اقدام مسکو خود نمایانگر عملکرد روسیه می باشد.

درهمین حال، شورای امنیت ملل متحد به درخواست روسیه برای بحث درخصوص بحران فزاینده در اوکراین نشست اضطراری بر پا می کند.

ماموریت روسیه در ملل متحد پیام کتبی به گزارشگران فرستاده و گفته است که نشست عقب درب های بسته شورای امنیت نصف شب به وقت گرینویچ برپا خواهد شد.

این نشست هنگامی برگزار می شود که حکومت جدید اوکراین اعلان کرد که نیروهای اردوی خویش را برای سرکوب شورش فزاینده و جسورانه طرفداران روسیه به شرق اوکراین اعزام می کند.

گزارش: مایکل بومن، خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: رویا زمانی
XS
SM
MD
LG