لینک های دسترسی

Breaking News

ین کوبیش: 'مذاکرات صلح باطالبان باید توسط افغانها رهبری شود.'


ین کوبیش نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد در کابل
ین کوبیش نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد در کابل

ین کوبیش، نمایندۀ جدید سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت که وی به این عقیده است که مردم افغانستان از ده سال جنگ خسته شده و از گام های که باعث ایجاد ثبات و در نهایت صلح در افغانستان شود، حمایت می کنند.

"نیرو های سیاسی در بارۀ صلح بحث می کنند. پارلمان نیز در همین خصوص بحث و گفتگو می کند. جامعۀ مدنی در هر سطح، نه تنها در سطوح بلند بلکه در سطح ولایات نیز روی صلح بحث می کنند. مردم می خواهند درک کنند که ما در حمایت آنان چه کرده می توانیم."

نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در اولین کنفرانس مطبوعاتی اش که روز چهارشنبه در کابل برگزار شد در اولویت های کاری اش همکاری در تطبیق قانون و تامین حقوق زنان و اطفال را برشمرد.

"اول اینکه چگونه در تامین امنیت و انکشاف افغانستان همکاری کنم، دوم گسترش و همکاری در راستای روند آشتی ملی به رهبری افغانها بر اساس مذاکره و مفاهمه به شمول تلاش های منطقه یی در این راستا، تطبیق قانون، حکومت خوب، نهاد های نیرومند و توجه و عطف خاص روی حقوق بشر خاصتاً حقوق زنان و اطفال."

آژانس خبری اسوشیتدپرس گزارش داده که حکومت ایالات متحده در مذاکرات مخفیانه با شخصیت های طالبان دخیل بوده و حکومت افغانستان و سایر بازیکنان منطقه نیز دروازه های مذاکرات را با شورشیان باز کرده اند تا راهی را جهت حل سیاسی جنگ دریافت کنند.

کوبیش گفت هیچ گروه و حزب بزرگی در این رابطه از مذاکرات بیرون نخواهد ماند. وی گفت "به همگان روشن است که وضیعت امنیتی در افغانستان تا هنوز هم آسیب پذیر است. بدبختانه، حملات انتحاری و دهشت افگنی به بخشی از زندگی روزمرۀ مردم تبدیل شده است. آنچه غم انگیز است بدبختانه، حملات انتحاری یکسره غیرنظامیان به شمول زنان و اطفال را هدف قرار می دهد."

آقای کوبیش همچنان گفت افغانستان در لحظۀ نهایت مهم و حساس قرار دارد. زیرا تسلیم گیری مسئولیت امنیتی البته در همکاری با جامعۀ بین المللی کار بسا عمده در این مقطع تاریخی می باشد.

"هنگامی است که افغانستان در تقویت نهاد های فعال، پایدار، معتبر و دمکراتیک فراتر از تمامی دست آورد ها و موفقیت های ده سال گذشته فعالیت نموده و گام بردارد."

کوبیش گفت افغانستان انتخابات سال 2014 را در پیش دارد و سازمان ملل متحد تلاش خواهد کرد، تمامی نهاد های مرتبط با انتخابات را تقویت کند تا این کشور برای انتخابات شفاف و دمکراتیک آمادگی داشته باشد. آقای کوبیش ماموریتش را در افغانستان کمک به مقامات و جامعۀ مدنی این کشور در نزدیک ترین شکل موجود عنوان کرد.

آقای کوبیش به تعقیب ستیفن دی مستورا به افغانستان آمده و قبل از آن منحیث سکرتر اجرائیوی کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد در اروپا اجرای وظیفه کرده است.

XS
SM
MD
LG