لینک های دسترسی

Breaking News

ناکامی ملل متحد در عقد تجارت جهانی سلاحها


امیدواری های وجود داشت که شاید تا روز جمعه روی پیش نویس معاهده اصلاح شده، توافق صورت گیرد اما ایالات متحده روز جمعه اعلام نمود که برای تفکر بیشتر روی پیشنهادات، به زمان بیشتر نیاز دارد، بدنبال آن روسیه و چین هم خواهان فرصت بیشتر شدند.

سوزان نوسل، رئیس اداره عفو عمومی ایالات متحده میگوید این بزدلی قابل ملاحظه اداره اوباما را نشان میدهد، که در آخرین لحظات، عقب گرد نموده و مراحل رفتن به سویی یک معاهده جهانی سلاح ها را متوقف نمودند.

نوسل ادامه میدهد که این کناره گیری گیج کننده برای توافق روی یک معاهده تاریخی، توسط کشوری صورت میگیرد که بزرگترین صادر کننده سلاح های کشنده در جهان میباشد.

یک دیپلومات غربی هم که به شرط افشا نشدن نامش به خاطر حساس بودن موضوع صحبت می نمود، ایالات متحده را ملامت نموده گفت که آنان این روند را به یک مسیر دیگر بردند و تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ماه نوامبر، هیچ کاری صورت نخواهد گرفت.

تامس کنتری من، مذاکره کننده ارشد امریکایی، از اظهار نظر در این مورد خودداری نمود.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، طی اعلامیۀ شام جمعه گفت که ایالات متحده از دور دوم مذاکرات در سال آینده حمایت میکند. وی اظهار داشت باوجودیکه خواهان رسیدن بیک توافق در مذاکرات جاری بودند اما در مورد همچو یک موضوع مهم و پیچیده، منطقی است که به زمان بیشتر نیاز است.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده

پیش نویس این قرارداد از تمام کشور ها تقاضا میکرد تا قوانین ملی را برای منظم نمودن کنترول و انتقال سلاح های مهلک ایجاد نموده و فروشندگان سلاحها را اداره نمایند.

این پیش نویس مانع میشد که کشور های که معاهده را امضا میکنند سلاح های کشنده را به کشور های تحت تعزیرات و یا در صورتیکه در جرایم نژادی و یا جرایم علیه بشریت استفاده شود، بفروشند.

بسیاری کشور ها به شمول ایالات متحده صادرات سلاح ها را کنترول میکنند اما هیچگاه یک قرارداد جهانی برای این تجارت در حدود ۶۰ ملیارد دالری وجود نداشت.

بیشتر از ده سال میشود که فعالین و بعضی حکومات برای عقد همچو قراردادی تلاش میکنند تا دسترسی دهشت افگنان، شورشیان جنگجو و شبکه های جنایی را به سلاح ها محدود کنند.

در جریان مذاکرات، ایالات متحده در مورد گزارش دهی از فروش مهمات مخالفت نشان داد. پیش نویس معاهده از تمام کشور ها تقاضا میکند تا فروش مهمات را گزارش دهند
بریتانیه در عقد این قرارداد نقش رهبری را بر عهده گرفته است، و قبل از نشست روز جمعه، نیک کلگ، معاون صدراعظم بریتانیه در لندن، دورنمایی قرارداد را با بان کی مون در میان گذاشت.

او گفت جهان فروش همه چیز را از کیله گرفته تا حیوانات در خطر و سلاح های تخریب جمعی تحت کنترول دارد.

فروش سلاح منشا عمده رنج و درد و جنگها در سراسر جهان میباشد و همه روزه هزار نفر توسط سلاح های کوچک توسط دهشت افگنان، شورشیان و شبکه های جنایی به قتل می رسند.

بان کی مون، سر منشی ملل متحد از ناکامی در عدم رسیدن بیک توافق در اینمورد اظهار ناامیدی نمود ولی اظهار داشت که برای از سر گیری مذاکرات روی کنترول تجارت سلاح های کشنده، متعهد می باشد.
XS
SM
MD
LG