لینک های دسترسی

Breaking News

نیروهای امریکایی کشتن 'صدها' طفل افغان را رد کرد


یک کمیته کارشناسان جهانی حقوق بشر وابسته به سازمان ملل گفته است که از گزارش کشته شدن صدها کودک از سال ۲۰۰۸ در حملات نیروهای امریکایی در افغانستان، جداْ نگران است.

این کمیته جزئیات گزارشی را که دریافته است، مشخص نساخته است.

دیده بان حقوق بشر، یکی از اعضای کمیته کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، گفته است که بیشتر کودکان افغان در حملات هوایی نیروهای خارجی، جان باخته اند.

اما بیل سپیکس، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان، این ادعا را که صدها طفل افغان در حملات نیروهای امریکایی کشته شده اند را، رد کرد. آقای سپیکس به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که کمیته کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، یافته های گزارش شانرا منتشر نکرده است و مشخص نیست که این آمار چگونه تهیه شده است.

این در حالی است که دفتر همکاری های سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) بیشتر از ۷۵ در صد تلفات غیرنظامیان در افغانستان را، به مخالفین مسلح دولت افغانستان نسبت می دهد. یوناما همچنان طالبان را به بکارگیری اطفال به مقاصد نظامی متهم می کند.

صدها طفل زندانی

دیدبان حقوق بشر همچنان می گوید که نیروهای امریکا در افغانستان تاکنون صدها طفل را در این کشور بازداشت کرده و برخی ‌از آنان را بیش از یک سال بدون داشتن دسترسی به وکیل مدافع، به زندان انداخته است.

گفته می شود که اطفال، برخلاف معیار های بین‌المللی، در کنار افراد بزرگسال زندانی شده اند.

تینا فاستر، وکیل مدافع عضو شبکه عدالت بین المللی می گوید سالها تلاش کرده تا با زندانیان کمتر از ۱۸ سال در زندان بگرام دیدن کند اما با موانع برخورده اند. فاستر می گوید که بر اساس پالیسی حکومت امریکا، این زندانیان حق تماس با دنیای بیرون از زندان را ندارند.

فاستر به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "تعدادی از خورد سالان که سن شان هفت و یا هشت سال است، در جریان حملات شبانه به منازل شان توقیف شده اند. حملات شبانه به ذات خود یک تجربه دردناک برای اطفال است و بعد که آنان به زندان بگرام منتقل میشوند در کنار بزرگسالان مواجه به شکنجه های روحی و بدنی می گردند."

فعالان حقوق بشر و گزارش حقوق بشر می رساند که کودکان در زندان ها مورد شکنجه و آزار روحی نیز قرار گرفته اند.

نقض حقوق اطفال

هیدر بار، مسئول دیده بان حقوق بشر در کابل می گوید که در این اواخر تعدادی از این اطفال به زندان های تحت کنترول افغان ها منتقل شده اند. او می گوید که ایالات متحده باید گزینۀ دیگری را به عوض زندانی کردند اطفال دریافت کند و ثانیاً زمانی که اطفال زندانی می شوند، باید بر اساس قوانین بین المللی با آنها رفتار شود. بار می گوید بر اساس قوانین بین المللی اطفال زندانی شده باید به آموزش دسترسی داشته باشند، اما نیروهای امریکایی این سهولت را در افغانستان فراهم نکرده اند. حق داشتن وکیل مدافع هم، به باور هیدر بار، برای اطفال داده نشده است.

کمیته حقوق کودک سازمان ملل از امریکا می خواهد که کودکان زندانی از بزرگسالان جدا شود و به موسسات بشری ملل متحد، چون یونسف، اجازه دسترسی به زندان های اطفال را بدهند تا بتوانند کمک‌ های حقوقی را به آنها ارائه کنند و در مورد دوسیه های شکنجه و بدرفتاری علیه کودکان تحقیق کنند.

هیدر بار از دیدبان حقوق بشر می گوید که انتقال مسئولیت ها به افغانها هم تاثیر مثبتی بر وضعیت زندانیان، مخصوصاً اطفال، نخواهد گذاشت زیرا حکومت افغانستان هم سابقه خوبی در حفظ حقوق زندانیان نداشته و گزارش های در مورد شکنجه و بدرفتاری با زندانیان از جانب مامورین افغان در دست است.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG