لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: فقر کودکان در جهان متمول افزایش یافته است


بیش از ۷۶ میلیون کودک در کشور های انکشاف یافته با فقر روبرو اند
بیش از ۷۶ میلیون کودک در کشور های انکشاف یافته با فقر روبرو اند

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان یا یونیسف می گوید که رکود اقتصادی ٢٠٠٨ درجهان تاثیرناگواری بر زندگی کودکان گذاشته است. گزارش این سازمان حاکی است که بحران اقتصادی جهان حتا میلیون ها کودک را در کشور های ثروتمند جهان با فقر روبرو کرده است.

بر اساس رده بندی یونیسف از جمله ۴١ کشور متمول جهان ٢٣ کشور نتوانسته است که مکلفیت خود را در قبال بهبود وضع کودکان ادا کند. گزارش می افزاید که ٢،٦ میلیون کودک از ٢٠٠٨ تا ٢٠١٢ زیر خط فقر قرار گرفته اند، این رقم تعداد مکمل کودکانی را که در جهان متمول زیر خط فقر زندگی دارند به حدود ٧٦،٥ میلیون نفر می رساند.

یونان و ایسلند از همه بیشتر از بحران مالی جهان متاثرشده اند. به ویژه در ایسلند فقر در میان کودکان ٢٠ درصد افزایش یافته است. درکل فقر کودکان در جنوب اروپا، کروشیا و کشورهای بالتیک به پیمانۀ چشمگیری بیشتر شده است.

یکاترینا چِن، متخصص پالیسی اجتماعی و اقتصادی یونیسف می گوید که برخی از کشورها توانسته اند که در وسط بحران اقتصادی جهان، تغییرات مثبتی را در وضعیت زندگی و معیشت کودکان به وجود بیاورند.

خانم چِن از چیلی مثال می آورد که در آن فقر کودکان تا نه درصد کاهش یافته است. اما یافتۀ عجیب دیگر این است که در ١٥ کشور که در صدرکشورهای متمول قرار دارند، فقر کودکان در زمان اوج بحران اقتصادی، پایین آمده است که به باور چن موضوع حایز اهمیت است.

رکود در امریکا

پولند، آسترالیا، سلواکیا، سویس، ناروی و کوریای جنوبی درمیان ١٥ کشوری قرار دارند که در آن فقر کودکان کاهش یافته است. یونیسف این پیشرفت را با پالیسی های محافظتی در این کشور ها ربط می دهد. کشورهاییکه شبکه های محافظتی برای کودکان داشتند، ازفقر بیشتر آنان جلوگیری کرده اند.

گزارش یونیسف می رساند که وضع فقر در سه کشور نیوزیلند، جمهوریت چک و آلمان تغییری نیافته است. از جانب دیگر، چِن می گوید که فقر زیاد در ایالات متحده حتا از رکود اقتصادی ناشی از بحران مالی سال ١٩٨٢ نیز وخیمتر شده است.

خانم چِن می افزاید که کودکان در خانواده های امریکایی که پدران و مادران کار نمی کنند از سطح بسیارپایین فقر رنج می برند، زیرا این خانواده ها فقط به کمک های غذایی حکومت متکی اند. او می گوید که اکنون حتا خانواده های کارگر امریکایی از کمک های کمتر نسبت به سال های پس از ١٩٨٢ بهره مند می شوند.

در گزارش یونسف تناسب ١٥ تا ٢۴ ساله ها که شامل مکتب، استخدام یا آموزش نیستند نیز پیگیری شده است. گزارش در یافته است که این طبقه بیشتر صدمه دیده است. خرابترین وضعیت در اتحادیه اروپا می باشد که در آنجا ٧،٥ میلیون جوان نه کار می کند و نه هم به مکتب می رود.

گزارشگر: لیزا شلاین

برگردان: عبدالواجد عادل

XS
SM
MD
LG