لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ۱۰۰ هزار نفر از موصل فرار خواهد کرد


ملل متحد برای بیجا شده‌گان شهر موصل کمپ‌های موقت ایجاد کرده است
ملل متحد برای بیجا شده‌گان شهر موصل کمپ‌های موقت ایجاد کرده است

با آغاز عملیات نظامی اردوی عراق برای تصرف شهر موصل از چنگ جنگجویان داعش، ملل متحد پیش بینی کرده است که تا ۱۰۰ هزار عراقی از این شهر به سوریه و ترکیه فراری خواهند شد.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان درخواست ۶۱ میلیون دالر اضافی برای فراهم آوری خیمه، لوازم زمستانی و منقل برای بیجاشده‌گان شده است. تخمین زده می‌شود که حدود یک میلیون غیرنظامی در موصل زنده‌گی می‌کند.

ستیفن اوبراین، معاون کمیشنری ملل متحد در امور پناهنده‌گان گفت که در بدترین شرایط ممکن، شاید یک میلیون باشندۀ شهر موصل مجبور به ترک خانه‌های شان شوند. او هشدار داد که باشنده‌گان موصل در معرض "خطر شدید" آسیب دیدن از گلوله باری طرف‌های درگیر جنگ قرار دارند.

نیروهای عراقی و جنگجویان کرد با حمایت حملات هوایی به رهبری ایالات متحدۀ امریکا عملیات هماهنگ شدۀ نظامی را صبح دوشنبه آغاز کردند تا شهر موصل را در شمال عراق تصرف کنند.

موصل، دومین شهر بزرگ عراق، در تابستان سال ۲۰۱۴ به تصرف جنگجویان گروه تندرو دولت اسلامی در آمد و اندکی پس از تصرف این شهر، گروه داعش خلافت خود خواندۀ خود را اعلام کردند.

حیدرالعبادی صدر اعظم عراق با آغاز این عملیات وعده سپرد که وجب وجب قلمرو عراق از چنگال داعش آزاد خواهد شد اما گمان می‌رود که این جنگ ساده نبوده و بسیار به درازا خواهد کشید.

XS
SM
MD
LG