لینک های دسترسی

Breaking News

کوبیش: طالبان از رهبر خود اطاعت کنند


یان کوبیش، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان
یان کوبیش، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان

فرستاده سازمان ملل به افغانستان می گوید که طالبان نمی توانند بر غیرنظامیان چسپ نظامی زده آنها را بکشند.

یان کوبیش، فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در یک مصاحبه ویژه به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که حمله تفنگداران طالب بر دفتر محکمه ای ولایت فراه و کشتن دها غیرنظامی، جنایت جنگی بود.

آقای کوبیش گفت اگر چه ملا محمد عمر، رهبر فراری طالبان در دساتیرش به جنگجویان طالب مصوونیت جان و مال غیرنظامیان را مهم خوانده است اما طالبان مخالف این امر عمل می کنند.

کوبیش گفت "من به طالبان توصیه می کنم که به تقاضای رهبر بزرگ شان گوش بدهند و آنرا عملی کنند در غیر آن، آنها با موعظه ها و آموزه های خود در تناقض خواهند بود."

در حمله طالبان بر دفتر محکمه ای ولایت فراه بتاریخ ۳ اپریل، حدود پنجاه تن کشته و بیشتر از نود نفر دیگر زخمی شدند. بیشترین قربانیان این رویداد غیرنظامیان بودند اما طالبان می گویند که آنها کارمندان غیرنظامی دولت افغانستان را (قضات، رؤسای ادارات محلی، اعضای شورای ملی و شوراهای ولایتی) را اهداف مشروع و کشتن آنها را مجاز می دانند.

یان کوبیش با این تعریف طالبان مخالف است: "هرکس بطور آزاد نمی تواند که بگوید این یا آن فرد غیرنظامی است یا نه. برای این کار قوانین و مقرراتی وجود دارد که باید تمام طرفین درگیر از آن آگاه باشد."

سرنوشت پاکستان در افغانستان

یان کوبیش در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان ملل، همانگونه که در زمان بیرون شدن نیروهای شوروی سابق از افغانستان رهبری و همآهنگی مذاکرات صلح بین جناح های افغان را بعهده داست، گفتگوهای صلح با طالبان را رهبری نمی کند گفت که جامعه جهانی از مذاکرات به رهبری دولت افغانستان حمایت می کند.

بآنهم آقای کوبیش از همکاری سازمان ملل اطمینان داد: "ما آماده هستیم که کمک بیشتر را، اگر تقاضا شود، فراهم سازیم. ما بدون علاقمندی و اراده روشن همه جناح ها چیزی کرده نمی توانیم و نیاز داریم که چنین تقاضایی صورت گیرد. ما آماده گی داریم، هم سازمان ملل متحد و هم یوناما."

به باور یان کوبیش، ثبات در پاکستان بدون تامین صلح در افغانستان ممکن نخواهد بود. او گفت که سرنوشت پاکستان با اوضاع امنیتی افغانستان گره خورده است.

این نماینده ارشد سازمان ملل نگرانی ها در باره بروز جنگ داخلی و از هم پاشیدن نظام در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ را رد نمود و گفت که جامعه جهانی میلیاردها دالر را برای توسعه انکشاف و امنیت در افغانستان در یک دههء آینده، تعهد نموده است.
XS
SM
MD
LG