لینک های دسترسی

Breaking News

تحلیلگران: غرب برندۀ جنگ درازمدت با داعش نیست


در حالیکه کشور های اروپایی تلاش می کنند تا از حملات هزاران جنگجوی خارجی گروه دولت اسلامی مستقر در سوریه و عراق بر اروپا جلوگیری کنند، برخی تحلیلگران می گویند که اگر نیرو های به رهبری ایالات متحده به جنگ از فاصلۀ دور آنهم برای یک زمان نا مشخص ادامه دهند، تندروان گروه دولت اسلامی جنگجویان بیشتری را جلب و جذب خواهند کرد.

انتظار می رود که مقام های اروپایی ماه آینده در تلاش برای یافتن پاسخ به پرسش تقریباً بی پاسخی با هم دیدار کنند: در حالیکه بمباردمان هوایی تندروان گروه دولت اسلامی را هدف قرار می دهد، چگونه می توان از ورود جنگجویان دارندۀ پاسپورت اروپایی این گروه به کشور های اروپایی و حملات احتمالی انتقامجویانۀ آنان جلوگیری کرد؟

یان سینت پیری مدیر عامل یک شرکت امنیتی در برلین می گوید که در واقع رهبران اروپایی هراس دارند که چنین افراد با استفاده از حمایت گروه دولت اسلامی و آموزش و تجاربی که در شرق میانه فرا گرفته اند دو باره برگشته و حملات احتمالی را انجام دهند

پیری می گوید که تدابیر شدید امنیتی اروپا ممکن از وقوع چنین حملات جلوگیری کند، اما نماد های اروپایی و اروپایی ها در بیرون هدف قرار گرفته می توانند.

یک گردشگر فرانسه یی هفتۀ گذشته در الجزایر پس از آن سربریده شد که تندروان خواستار توقف مشارکت فرانسه در بمباردمان هوایی اهداف گروه دولت اسلامی شد.

در واشنگتن، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده می گوید که توقف حملات بر ضد گروه دولت اسلامی یک گزینه بوده نمی تواند.

به گفتۀ او، باید همه طرف های ذیدخل اقدام جدی کنند. او میگوید باور دارد که اینجا بحث چندین سال مطرح است. نمی توان شمار دقیق این سالها را ارایه کرد، اما اینکاری نیست که بتوان آن را در جریان چند روز، چند هفته یا چند ماه انجام داد.

اما شماری از تحلیلگران در شرق میانه به این باوراند که جنگ چندین ساله منجر به شکست گروه دولت اسلامی نخواهد شد. کامل وزنی، رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک امریکایی بیروت به این باور است که چنین جنگ گروه دولت اسلامی را نیرومندتر خواهد ساخت.

نمی توان گفت که این عملیات چندین سال را در برخواهد گرفت، احتمالاً بیش از آنچه که زیر بناهای این گروه دهشت افگنی از بین برده شود، شاهد جلب و جذب بیشتر آنان خواهید بود. باید جدول زمانی مشخص شود.

وزنی می گوید که مبارزۀ کنونی نظامی بسیار زیاد طولانی بوده و در عین حال بسنده نمی باشد. این تحلیلگر عرب می افزاید که بمباردمان هوایی ده ها هزار جنگجویی را که قلمرو وسیعی را در عراق و سوریه زیر اداره داشته و سلاح سنگین در اختیار دارند، از بین نخواهد برد.

زمانیکه شما می خواهید بر ضد دهشت افگنی جنگ کنید، باید در این جنگ راسخ باشید و با تمام قدرت ممکن به این جنگ بروید. باید از هوا و گاهگاهی از زمین با آنان بجنگید.

وزنی می گوید که اگر غرب نمی خواهد نیروی زمینی یا پیاده بفرستد، نیاز دارد با حکومت سوریه هماهنگی کند تا قوای سوری با گروه دولت اسلامی بجنگد. اما حکومت ایالات متحده، بشارالاسد رئیس جمهور سوریه را به ارتکاب دهشت افگنی و کشتار مردم سوریه متهم کرده و آشکارا از گروه های میانه رو شورشی در داخل سوریه حمایت می کند.

اما جنگ داخلی سوریه به یک نبرد منطقه یی مبدل شده است و جنگجویان گروه دولت اسلامی مرز های ترکیه، ایران و لبنان را تهدید می کنند. آقای وزنی می گوید آقای اسد با وصف تخطی های حقوق بشری، زیرساخت ها و نهاد هایی را اساس نهاده است که یگانه مسیر منتهی به صلح بوده می تواند.

آنان از نظر افگنده اند که توقف جنگ در سوریه و یافتن راه حل سیاسی با حکومت کنونی، احتمالاً بهترین گزینه برای ثبات و امنیت در منطقه است.

اما این تحلیلگر می گوید که امنیت داخلی سوریه زیر قیادت آقای اسد ماندگار نخواهد بود. او استدلال می کند که انگیزه های ناامنی به شمول زدودن فقر و اندیشه های افراطی با این نیرویی از بین نمی رود که ائتلاف جهانی از آن برای ریشه کن ساختن تندروان کار می گیرد.

XS
SM
MD
LG