لینک های دسترسی

Breaking News

پولیس کابل: اتباع خارجی درکابل باید محافظ داشته باشند


نیروهای امنیتی افغان هنگام بازرسی وسایط
نیروهای امنیتی افغان هنگام بازرسی وسایط

پولیس کابل به شهروندان سایر کشور ها که در کابل مسکون اند و بیرون از تعمیر های محافظت شده زندگی می کنند گفته است بدون محافظ از خانه های شان خارج نشوند.

به تعقیب اختطاف یک کارمند زن امداد رسانی هندی در هفته قبل احساس عدم امنیت در شهر کابل بیشتر شده است.

فریدون عابدی، رئیس بخش تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل می گوید تلاش ها برای حفظ مصئونیت شهروندان شدت یافته است.

عابدی به خبرگزاری رویترز گفته است که تمام اتباع خارجی و دفاتر آنها در افغانستان هدف دهشت افگنان می باشد و تهدید اختطاف و جنایات علیه آنان بسیار جدی است.

رئیس بخش تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل گفت که یگانه راه جلوگیری از این جنایات استفاده از محافظین می باشد.

در یکی از اسنادی که توسط کارمندان بخش تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل به منازل و موسسات خارجی ها ارسال شده، به آنان توصیه گردیده که از تدابیر ویژه امنیتی به شمول استفاده از منسوبین مسلح پولیس در صورت نیاز، استفاده کنند.

اما پس از آنکه انتقاد های به گوش رسید و گفته شد که این تدابیر نتیجه معکوس داشته و میزان تهدیدات علیه باشنده گان کابل را کاهش نخواهد داد؛ مقام های امنیت ملی افغانستان از این اقدامات قوماندانی امنیه شهر کابل دوری جستند.

در طول هفته ای که گذشت، کارمندان خارجی مقیم کابل گزارش داده اند که پولیس و مامورین استخباراتی موتر های شان را توقف داده و آنان را به ماموریت های پولیس برده و پس از تحقیق، فلم و ویدیو تهیه کرده اند.

اما فریدون عابدی، رئیس بخش تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل با رد این خبر به صدای امریکا گفت که "پولیس هیچگاهی مانع کار و زندگی افراد خارجی در کابل نیست. اما شما میدانید که افغانستان یک کشور اسلامی است و در این ماه رمضان یک فرد خارجی که مربوط موسسه اکبر است، در نیمه شب که ساعت یک بجه شب بود، در حالی که نشه بود، تنها با یک راننده اش در شهر گشت و گذار میکرد.

او افزود که پولیس بخاطر شناسایی، وی را مورد باز پرس قرار داد و بعد از تماس با موسسه اکبر او را به محل اقامت اش بردند."

آقای عابدی می گوید این شخص به ماموریت پولیس برده نشده و شاید به خاطر اینکه بعداً علیه پولیس اقامه دعوا نشود عکس و فلم وی گرفته شده باشد.

این در حالیست که نایله ویکرم اسوریا، که تبعه سریلانکا می باشد به رویترز گفته است که در این اواخر زمانیکه از خانۀ یک دوستش خارج میشد تا به منزل خود برود، در طول روز پولیس او را متوقف کرد و اجازه نداد خانه برود.

کورتنی بودی، ژورنالیست آزاد می گوید هفته قبل به یک ماموریت پولیس برده شده و ۹ منسوب پولیس که او و یک دوستش را توقیف کرده بودند برای دو ساعت از آنان تحقیق کردند.

آقای عابدی گفت که هدف آنها فقط و فقط محافظت از شهروندان داخلی و خارجی در افغانستان است.

جودیت دسوزا، کارمند ۴۹ ساله هندی که به تاریخ نهم جون در شهر کابل اختطاف شد یگانه خارجی نیست که طی یک سال اخیر اختطاف شده است.

حداقل دو زن دیگر که یکی تبعه آلمان و دیگری تبعه هالند بود، از یک ساحه در دو رویداد جداگانه ربوده شده بودند.

این دو زن در نهایت بدون آنکه صدمه ای دیده باشند رها شدند و پولیس می گوید احتمالاً اختطاف آنها به خاطر بدست آوردن پول بوده است.

اما دسوزا هنوز هم در بند قرار دارد. آقای عابدی در مورد گفت که تحقیقات مشترک پولیس و امنیت ملی جریان دارد ولی بخاطر ملحوظات امنیتی جزییات بیشتر در این مورد ارایه نکرد.

سازمان جی آی زی آلمان سال قبل بعد از اختتاف جداگانه دو کارمندش، تمام کارمندانش را از خانه های شان خارج ساخت.

موسسات دیگر نیز رفت و آمد های شان رادر شهر کابل محدودیت ساخته و حال بیشتر از موتر های ضد گلوله استفاده می کنند.

برگردان: ژیلا سمعیی

XS
SM
MD
LG