لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: یک نسل در یمن از بحران گرسنگی رنج می برد


آرشیف: حدود ۲.۲ میلیون کودک در یمن از سو تغذی رنج می برند و نیم از آنان با سو تغذی شدید مواجه اند
آرشیف: حدود ۲.۲ میلیون کودک در یمن از سو تغذی رنج می برند و نیم از آنان با سو تغذی شدید مواجه اند

سرمنشی ملل متحد روز سه شنبه از ده ها کشور جهان خواست تا به مردم یمن که با "بحران گرسنگی" مواجه اند، کمک های شان را افزایش بدهند.

انتونیو گوتیرش، سرمنشی ملل متحد، در یک کنفرانس در شهر ژینف سویس گفت که منازعۀ یمن تحت شعاع منازعه در سوریه و سایر کشور های شرق میانه قرار گرفته و باید به بحران گرسنگی که یمنی‌ها با آن مواجه اند، رسیدگی شود.

آقای گوتیرش گفت "تقاضای کمک ما در سال ۲۰۱۷، حدود ۲.۱ میلیارد دالر است و تا حال فقط ۱۵ در صد این تقاضا به دست آمده است."

سرمنشی ملل متحد در این سخنرانی همچنین گفت که "حد اوسط در هر ۱۰ دقیقه یک کودک زیر سن پنج سال از امراضی جان می بازند که قابل جلوگیری است. به این معنی که ۵۰ کودک در جریان همین کنفرانس در یمن جان می بازند."

آقای گوتیرش گفت که یک نسل از مردم یمن با گرسنگی دست و پنجه نرم می کند و به منظور نجات مردم آن کشور، جامعۀ بین المللی باید دست به کار شود.

در همین حال، دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ ملل متحد، گفته است که ۱۸.۸ میلیون نفوس یمن به کمک های بشری و حراست نیاز دارند.

ملل متحد همچنین گفته است که حدود ۲.۲ میلیون کودک در یمن از سو تغذی رنج می برند و نیم از آنان با سو تغذی شدید مواجه اند و با خطر مرگ فوری رو به رو اند. علاوه بر آن، حددو ۱۴ میلیون جمیعت آن کشور با کمبود آب آشامیدنی مواجه اند.

ملل متحد گفته است که از جمله ۱۲ میلیون کودک که در یمن زندگی می کنند، ۸۰ در صد آنان همه روزه شدیداً به کمک های بشری نیاز دارند.

گیرت کپیلیر، رئیس صندوق حمایت از کودکان ملل متحد بر شرق میانه و شمال افریقا، با ابراز نگرانی از وضیعت کودکان یمنی گفته است که "اگر به زبان ساده بگویم، وضیعت در یمن، فاجعه انگیز است. امروز هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که کودکان بیشتر در یمن رنج می برند."

حدود ۱۷ میلیون نفر در یمن امنیت غذایی ندارند و به این ترتیب این کشور به مثابۀ بزرگترین کشوری است که با بحران گرسنگی مواجه است.

در جنگ یمن بیش ۱۰ هزار غیر نظامی به شمول کودکان کشته شده است و این جنگ فقیر ترین کشور جهان عرب را در پرتگاه قحطی قرار داده است.

کارکنان کمک رسانی خواهان دسترسی آسان برای مردم نیازمند اند و در عین حال از ائتلاف هوایی به رهبری عربستان سعودی خواسته اند تا حملات هوایی را بر ضد شورشیان شیعۀ حوثی متوقف کند.

شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۴ میلادی، صنعا، پایتخت یمن، را به تصرف خود در آوردند و حکومت آن کشور را که از شناخت بین المللی برخوردار بود، مجبور به فرار کردند.

بر خلاف جنگ سوریه، منازعۀ یمن موجب سرازیر شدن موجی از پناهجویان به کشور های همسایه نشده است. روی همین دلیل، منازعۀ یمن همواره در سر خط اخبار جهان قرار نگرفته است.

ادامۀ خشونت ها و موانع اداری در یمن موجب شده تا مردم یمن نتوانند به کمک های بین المللی دسترسی پیدا کنند.

XS
SM
MD
LG