لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد:‌ شمار بیجا شدگان افغانستان افزایش یافته است


در سال ۲۰۱۶ میلادی افغانستان شاهد موج از عودت کنندگان از ایران و پاکستان و بیجا شدگان داخلی بود
در سال ۲۰۱۶ میلادی افغانستان شاهد موج از عودت کنندگان از ایران و پاکستان و بیجا شدگان داخلی بود

ملل متحد روز دو شنبه گزارش داد که از ماه جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی به این سو بیش از ۴۷۰۰۰ شهروند افغان به دلیل منازعه در آن کشور از خانه های شان بیجا شده اند.

ملل متحد گزارش می دهد که آن سازمان فهرست بیجا شدگان ۲۲ ولایت افغانستان را ثبت کرده است و شماری زیادی از بیجا شدگان در ولایات کندز و بغلان می باشند، زیرا در آن ولایات درگیری های مسلحانه صورت می گیرد.

بر اساس منابع موثق، خانواده های که از لحاظ مالی در وضعیت خوب قرار دارند، شهر کندز را از ترس اینکه مبادا در فصل بهار مورد حملات تهاجی گروه دولت اسلامی یا داعش قرار بگیرند، شهر کندز را ترک می کنند.

بر اساس تازه ترین ارقام ملل متحد، در سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از ۶۶۰ هزار غیر نظامیان افغان از خانه های شان بیجا شدند و این رقم ۴۰ در صد افزایش را در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی نشان می دهد.

افزایش افغان های عودت کننده از پاکستان

شماری عودت کننده افغان که از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی از پاکستان به افغانستان بر گشته اند در مقایسه با سال گذشته سه در صد افزایش را نشان می دهد.

در گزارش کمیشنری عالی ملل متحد در امور پندهندگان که تحت نام افغانستان: بحران عودت کنندگان-- نشر شده آمده است که در ربع اول سال ۲۰۱۷ میلادی، مجموعا ۹۹۲۸ مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان عودت کردند و این رقم سه در صد افزایش را در مقایسه با عین مدت زمان سال ۲۰۱۶ را نشان می دهد.

در فصل اول سال ۲۰۱۶ میلادی مجموعا ۹۳۳۵ تن از مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان عودت کردند.

اما در یک ماه گذشته شماری افغان های مهاجر که بدون اسناد از پاکستان به افغانستان عودت کرده اند به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است، زیرا مرز های تورخم و سپین بولدک به دلایل امنیتی و تشنج میان کابل و اسلام آباد مسدود بود.

بر اساس گزارش کمیشنری عالی ملل متحد در امور پندهندگان بین تاریخ ۱۲ الی ۱۸ مارچ فقط ۲۳ افغان اخراج شده از پاکستان به افغانستان برگشتند. مرز های تورخم و سپین بولدک از ۱۶ فبروری ۲۰۱۷ تا بیستم ماه مارچ ۲۰۱۷ مسدود بود.

بر اساس اعلامیه کمیشنری عالی ملل متحد در امور پندهندگان، برنامه برگشت دواطلبانه این سازمان که در ماه دسامبر به دلیل فصل زمستان متوقف شده بود، به تاریخ اول ماه اپریل از سر گرفته خواهد شد.

در این اعلامیه آمده است که کمیشنری ملل متحد در امور پناهندگان آماده است تا برای افغان های عودت کننده خدمات صحی، آگاهی در مورد مواد مخدر و محل مناسب برای بود و باش شب آنان فراهم کند.

اما این سازمان مقدار کمک های مالی را برای هر مهاجر افغان که در پاکستان ثبت شده است و دو باره به کشور شان عودت می کنند از ۴۰۰ دالر به ۲۰۰ کاهش یافته است و این کار پس از مشوره با سایر تمویل کنندگان صورت می گیرد.

در گزارش همچنین آمده است که بسیاری از افغان های عودت کننده با کمبود غذا مواجه اند-- به خصوص در ولایات کابل و ننگرهار.

XS
SM
MD
LG