لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: آماده ایم در روند صلح افغانستان کمک کنیم


یان السن، معاون سرمنشی ملل متحد در حال دیدار از افغانستان
یان السن، معاون سرمنشی ملل متحد در حال دیدار از افغانستان
سازمان ملل متحد می گوید قرار است مذاکرات میان امریکا و طالبان در قطر آغاز گردد تا زمینه برای برگزاری گفت و شنود میان آن گروه و شورای عالی صلح افغانستان در دوحه برابر شود.

ین الیسن، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد ابراز عقیده می کند که "هدف ایالات متحده این است که زمنیه گفتگو های مستقم میان افغان ها فراهم گردد، طوریکه من میدانم در قدم بعدی امیدواری بر این است که مذاکرات میان طالبان و شورای عالی صلح صورت گیرد."

معاون سرمنشی ملل متحد گفت این گفتگو ها زمانی می تواند به مؤفقیت برسد که مقامات افغان و طالبان به صورت مستقیم مذاکره کنند.

ین الیسن می گوید در صورتیکه حکومت افغانستان تقاضا کند، سازمان ملل متحد در این روند همکاری می کند اما وی تاکید نمود که این گفتگو ها باید به رهبری افغانها انجام شود.

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد همچنان همکاری متقابل میان پاکستان و افغانستان را برای تحکیم صلح وثبات در افغانستان ضروری می داند و ابراز امیداری کرده گفت "هر دو طرف اهمیت این همکاری های دو جانبه را درک کنند و با روی کار آمدن حکومت جدید در پاکستان امکان برداشتن گام های تازه در این راه میسر گردد."

افغانستان، پاکستان و صلح

وی در مورد طرحی که گفته می شود پاکستان برای فدرالی ساختن نظام افغانستان پیشنهاد کرده است تبصره نکرد و گفت از وجود چنین طرح اطلاع ندارد.

این موضوع در ملاقات روز جمعه بین سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان با عمر داوودزی، سفیر افغانستان در اسلام آباد مطرح شد که به اساس گزارش خبر رسانی رویترز شامل یک شکلی از فدرالیزم و واگذاری قدرت در برخی ولایات افغانستان به طالبان است.

معاون سرمنشی سازمان ملل همچنان برگزاری انتخابات را برای انتقال سیاسی بسیار با اهمیت خواند و گفت هیچ راهی بهتر از برگزاری انتخابات شفاف و سراسری برای انتقال سیاسی وجود ندارد.

آقای الیسن اطمینان داد که سازمان ملل متحد برای حفظ دست آورد های افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ با افغان ها همکاری میکند.
XS
SM
MD
LG