لینک های دسترسی

Breaking News

فرار مردم از آسیا به آسترلیا


فرار مهاجرین با قایق بجانب آسترلیا
فرار مهاجرین با قایق بجانب آسترلیا

یک گزارش تازه سازمان ملل متحد نشان می دهد تعداد افرادی که کشور شان را به قصد کشور های دیگر ترک می کنند، به خصوص از کشور های بنگله دیش و برما، بی نهایت افزایش یافته است.

فعالان ترس از افزایش مهاجرین دارند، به خصوص مردم قوم روهنگیا که می خواهند از کمپ های کثیف و ناپاک و آزار و اذیت برما، فرار کنند.

در گزارش کمیشنری سازمان ملل در امور مهاجرین آمده است که از ماه جون سال ۲۰۱۳ میلادی تا ماه جون ۲۰۱۴ میلادی، بیش از ۵۳ هزار نفر از مناطق سرحدی بنگله دیش و برما از طریق دریا فرار کرده اند. این رقم ۶۰ در صد افزایش را نسبت به یک سال گذشته نشان می دهد. بیش از ۲۰ هزار نفر در شش ماه اول سال جاری فرار کردند و به سمت سرحد مالیزیا و تایلند، و یا هم اندونیزیا و آسترالیا رفته اند.

کریس لیوا، یکی از فعالان حقوقی و پژوهشگر در مورد قوم روهنگی ها می گوید که بعد از یک وقفه در سفر ها، حالا به نظر می رسد که بیشتر مردم میخواهند جان شان را در خطر بیاندازند و از طریق دریا سفر کنند.

او وضعیت را نگران کننده عنوان کرده میگوید این حقیقت است که وضیعت متوقف نخواهد شد. زیرا فصل قایق رانی فرا می رسد.

گزارش سازمان ملل می گوید که بیش از دو صد نفر در جریان سفر دریایی از سردی هوا جان باختند و در حال حاضر بیش از هفت هزار نفر درمراکز توقیفی به سر می برند. علاوه بر این ۲۰ هزار نفر از بنگله دیش و برما، و صد ها نفر دیگر از سایر کشور ها تلاش کرده اند تا خود را به آسترالیا برسانند.

حکومت آسترالیا پالیسی را در پیش گرفته است که از رسیدن قایق ها به سواحل آن کشور جلوگیری کند. این پالیسی شامل متوقف ساختن قایق ها در دریا و نگهداشت مهاجرین در کمپ های نائورو می باشد.

بسیاری از کسانی که فرار می کنند از قوم روهنگیای برما می باشند. این قوم با خشونت و تبعیض روز افزون مواجه استند. در سال ۲۰۱۲ میلادی، درگیری میان مسلمانان روهنگیا و جوامع پیروان بودا موجب مرگ ۲۸۰ تن گردید و بیش ۱۴۰ هزار نفر که اکثریت شان از قوم روهنگیا بودند، مجبور شدند تا به کمپ ها بروند.

ینگی لی، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در برما، می گوید که وضیعت کمپ ها "تاسف بار" است.

لیوا، فعال حقوق بشر، می گوید که در اکثر موارد مهاجرین توسط قاچاقبران انسان، با خشونت و سو تغذیه مواجه اند و حکومت های منطقه به طور نامناسب به این بحران پاسخ داده اند.

کمیشنری سازمان ملل در امور مهاجرین می گوید که آن اداره برای مهاجرین در تایلند و مالیزیا کمک های را فراهم می کند که شامل کمک های صحی و تعلیم و تربیه می شود.

گزارش: رون کوربین، خبرنگار صدای امریکا

برگردان دری: خالد مفتون

XS
SM
MD
LG