لینک های دسترسی

Breaking News

علل افزایش تلفات: جنگ های رو در رو و عملیات نظامی


جورجیت گانین، مسوول بخش حقوق بشر دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) امروز در کابل از افزایش ۲۳ درصدی تلفات غیرنظامیان در افغانستان خبرداده گفت که در شش ماه نخست سال ۲۰۱۳ میلادی به تعداد ۱۳۱۹ تن غیرنظامی در افغانستان کشته و به تعداد ۲۵۳۳ تن دیگر هم مجروح شده اند.

خانم گانین گفت استفاده بیشتر از مواد انفجاری، ماین های کنار جاده که از سوی مخالفان مسلح تعبیه می گردد، ازدیاد عملیات های نظامی نیروهای افغان و حامیان بین المللی و جنگ های رو در رو، به عنوان عامل افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان است.

دفتر یوناما، هر سال در هنگام نشر گزارش های شش ماهه و سالانه خود مسوولیت این قتل ها را برعهده گروهای مختلف متخاصم نسبت می دهد. این بار نیز مانند سال های گذشته بیشترین مسوولیت کشتار بدوش مخالفین مسلح نسبت داده شده است.

نیلاب مبارز، یک تن از سخنگویان یوناما درمورد این که تناسب مسوولیت گروه های دخیل در جنگ معلومات داد. او گفت: "تعداد تلفات که توسط نیروهای ضد دولتی صورت گرفته ۷۴ درصد است و تلفات توسط نیروهای دولتی و حامیان دولت ۹ درصد و تلفات مستقیم و زمینی یا جنگ رویاروی است ۱۲ درصد است که یک روند جدید است."

واکنش مثبت حکومت

وزارت داخله افغانستان پس از نشر گزارش شش ماهه دفتر یوناما در مورد تلفات غیرنظامیان افغان که طالبان مسلح عامل ۷۴ درصد تلفات ملکی در افغانستان شناخته شده اند، واکنش مثبت نشان داده است.

این وزارت با نشر اعلامیه ای از جامعه جهانی بخصوص شرکای بین المللی افغانستان تقاضا کرده است که طالبان را به عنوان یک گروه جنایتکار و تمویل کننده گان شان را شامل فهرست گروه ها و سازمانهای تروریستی و دهشت افگنی کنند.

در اعلامیه وزارت داخله وعده داده شده است که در جهت کاهش تلفات غیرنظامیان اقدامات جدی و موثر را روی دست می گیرد.

طالبان نیز که گزارش دفتر یوناما را دریافت کرده اند در واکنش فوری خود این گزارش ملل متحد را رد کرده و آن را به عنوان گزارش مطابق رضایت امریکایی ها و تلاش برای تبلیغات علیه طالبان خوانده است.

نیلاب مبارز یک تن از سخنگویان دفتر یوناما در کابل گفت این گزارش دفتر بخش حقوق بشر سازمان ملل افغانستان ۲۴ ساعت قبل از نشر رسمی به دسترس طالبان قرار داده شده است.

درهمین حال، اردوی ایالات متحده در مورد ادعاهایی که گویا نیروهای خاص این کشور غیر نظامیان افغان را ربوده و کشته اند، تحقیق می کند. در گذشته، واشنگتن این اتهامات را رد کرده است.

دگروال جین کریچتون یک سخنگوی ناتو این هفته گفت که جنرال جوزیف دنفورد، قوماندان آیسف یا نیروی بین المللی کمک به امنیت، پس از آن به انجام این تحقیقات امر داد که یک ترجمان افغان که با نیرو های خاص امریکایی کار می کرد این نیرو ها را متهم ساخت.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG