لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما:طرف‌های درگیر در افغانستان در ماه رمضان جنگ را توقف دهند


بر خلاف حکومت افغانستان، گروه طالبان تا اکنون به خواست یوناما پاسخ نداده است
بر خلاف حکومت افغانستان، گروه طالبان تا اکنون به خواست یوناما پاسخ نداده است

هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان یا یوناما از گروه‌های درگیر در افغانستان خواسته است تا به مناسبت ماه رمضان، جنگ را در این کشور متوقف کنند.

تدامیچی یاماموتو، نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان، در پیام‌اش به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، از گروه‌های درگیر جنگ در این کشور، خواسته است تا به این مکلفیت دینی، احترام بگذارند و جنگ را متوقف کنند.

آقای یاماموتو، گفته است "امیدوارم ماه رمضان فرصتی را برای برقراری روابط صلح آمیز میان تمام مردم افغانستان، فراهم نماید. هم‌چنان از تمام گروه‌های درگیر جنگ می‌خواهم تا به این مکلفیت دینی احترام بگذارند و جنگ را متوقف کنند".

آقای یاماموتو، ضمن مبارک گفتن ماه رمضان برای شهروندان افغانستان، این ماه را زمانی برای تفکر و همدلی با کسانی که از درگیری‌های دوامدار در این کشور آسیب دیده اند، دانسته است.

آقای یاماموتو، تاکید کرده است که این سازمان با حمایت از شهروندان افغانستان، خواستار افغانستان صلح آمیز، متعهد و آباد می‌باشد.

شهروندان افغانستان گرفتن روزه و گرامیداشت از ماه رمضان را مانند تمام مسلمانان جهان، از فردا که برابر با ۲۷ ماه جاری میلادی است، آغاز می‌کنند.

وزارت دفاع افغانستان، در واکنش به پیام یوناما مبنی بر خواست آنان از طرف‌های درگیر جنگ، گفت که این وزارت خواستار تامین صلح است.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با صدای امریکا، گفت اگر طالبان جنگ را توقف دهند، نیروهای امنیتی افغان به هیچ وجه طرفدار دوام جنگ نیستند.

جنرال وزیری افزود " مخالفان مسلح یا گروه‌های تروریستی که در افغانستان جنگ می‌کنند، اینها همیشه بخاطر اسلام دعوت کردند و برای مسلمانی جنگ می‌کنند در حالی که در افغانستان یک نظام اسلامی و مسلمانی است، مساجد وعلمای دینی فعال است و تمام شئونات اسلامی در آن رعایت می‌شود. باز هم ماه مبارک رمضان که یک ماه بسیار پر فیض است اگر مخالفان مسلح از جنگ دست بردار شوند، قوای مسلح افغانستان قطعأ آماده نیست که یک فیر در افغانستان اجرا کنند".

به گفتۀ جنرال وزیری، هر حرکتی که منجر به صلح شود، وزارت دفاع افغانستان از آن حمایت می‌کند.

جنرال وزیری تاکید کرد که اگر مخالفان مسلح متعهد به توقف جنگ شوند، نیروهای طرفدار دولت افغانستان، آنرا رعایت می‌کنند.

تا اکنون گروه طالبان به خواست یوناما ، پاسخ نداده است، اما نظر محمد مطمین، مقام پیشین طالبان، در صحبت با صدای امریکا گفت، گروه طالبان در ماه رمضان سال‌ گذشته حملات خویش را کاهش داده بود.

آقای مطمین افزود" در رمضان گذشته ما به یاد داریم که طالبان در حملات خود کاهش دادند و حکومت افغانستان و امریکا در آن وقت راپور نشر کردند که طالبان ضعیف شده و توانایی حملات را ندارند. به امیدی که این بار باز طالبان حملات را کم کنند؛ حکومت هم حملات را کم کند تا کشتن و قتل مردم افغانستان کم شود".

این مقام پیشین طالبان، تاکید کرد که یک روز توقف جنگ در افغانستان، سبب ایجاد آرامش میان شهروندان این کشور می‌شود.

XS
SM
MD
LG