لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما در مورد تلفات ملکی در کندز تحقیق می‌کند


در یک هفتۀ گذشته ۹۵ غیرنظامی در افغانستان کشته و ۱۱۱ غیرنظامی دیگر زخمی شده است
در یک هفتۀ گذشته ۹۵ غیرنظامی در افغانستان کشته و ۱۱۱ غیرنظامی دیگر زخمی شده است

هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان یا یوناما در مورد کشته شدن ۳۲ غیرنظامی و زخمی شدن ۱۹ غیرنظامی دیگر در اثر حملات هوایی روز پنجشنبه در کندز، تحقیق می‌کند.

حملات هوایی نیروهای امریکایی و عملیات مشترک زمینی سربازان افغان و خارجی در ساحۀ بوزی کندهاری شهر کندز به تاریخ سوم نوامبر پس از آن راه اندازی شد که مخالفان مسلح دولت در این ساحه بر نیروهای طرفدار دولت حمله ور شدند.

نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان روز شنبه با نشر اعلامیه‌ای تصدیق کردند که در این ساحه حملات هوایی صورت گرفته است و جنرال جان نیکلسن فرمانده ارشد ماموریت حمایت قاطع در افغانستان به خاطر کشته شدن غیرنظامیان در این حملات ابراز تاسف عمیق کرد.

یافته های مقدماتی یوناما کشته شدن ۳۲ و زخمی شدن ۱۹ غیرنظامی دیگر را در حملات هوایی تایید کرده و گفته شده است که اکثر قربانیان زنان و کودکان بوده اند. یوناما همچنان گزارش داده است که کم از کم ۲۲ خانه در اثر حملات هوایی روز پنجشنبه در کندز شدیداً تخریب شده است.

تادامیچی یمه‌موتو نمایندۀ ویژۀ سرمنشی ملل متحد برای افغانستان و رئیس یوناما گفته است که تلفات غیرنظامیان "نپذیرفتنی" بوده و تلاش‌ها به منظور تامین صلح و ثبات در افغانستان را آسیب می‌رساند.

آقای یمه‌موتو از نیروهای خارجی مستقر در افغانستان خواسته است که برای جلوگیری از تکرار همچو حوادث در آینده، همه تدابیر ممکن را برای کاهش و به حد اقل رساندن آسیب به غیرنظامیان مد نظر گرفته و به گونۀ ویژه در حملات هوایی از دقت کامل کار گیرند.

یوناما گزارش داده است که در هفتۀ گذشته ۴۶ رویداد مرتبط با جنگ به شمول درگیری زمینی، انفجار مواد تعبیه شدۀ انفجاری، حملات هوایی، کشتار هدفمندانه و مواد منفلق ناشدۀ زمان جنگ را ثبت کرده است که در آن غیرنظامیان به شدت آسیب دیده اند.

یوناما با ابراز همدردی شدید با غیرنظامیان افغان که از جنگ آسیب دیده اند، گزارش داده است که از ۳۰ ماه گذشته تا پنجم نوامبر سال روان ۹۵ غیرنظامی در افغانستان کشته شده و ۱۱۱ غیرنظامی دیگر زخمی شده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG