لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: از محدودیت حملات هوایی ناتو استقبال میکنیم


اداره معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان میگویند، اعمال محدودیت بر بمباردمان هوایی نیروهای بین المللی بر مناطق غیرنظامی در کاهش تلفات غیرنظامیان موثر خواهد بود.

روزنامه های نیویارک تایمز و لاس انجلس تایمز از قول مقامات ناتو گزارش داده اند که جان الن، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو مستقر در افغانستان، دستور محدود شدن حملات هوایی بر منازل مسکونی را صادر نموده است. این تحول در روش جنگی ناتو بعد از آن گزارش میشود که هفته گذشته مقامات افغان از کشته شدن ۱۸ غیرنظامی، بشمول اطفال و زنان، در اثر بمباری جت های ناتو بر ولسوالی برکی برک ولایت لوگر خبر دادند.

نیلاب مبارز، سخنگوی یوناما به صدای امریکا گفت که ملل متحد از هر اقدامی تقدیر می کند که منجر با کاهش تلفات غیر نظامیان در افغانستان گردد. او افزد که گزارشات آنها نشان می دهد که یکی از عوامل عمدۀ تلفات غیر نظامیان، استفاده از حملات هوایی است و این اقدام موثر ثابت خواهد شد.

دگرمن جیمی کمینگز، نطاق قوای ناتو و امریکایی در افغانستان می گویند که در محدودیت های جدید فرماندهان نمی توانند درخواست قوای هوایی را بکنند مگر این که زندگی عساکر شان در خطر باشد.

عتیق الله بریالی، کارشنانس امور نظامی در افغانستان می گوید طالبان از مناطق مسکونی منحیث سپر انسانی کار می گیرند و تاوقتی که طالبان این شیوه را تغییر ندهند یا اینکه آنها به طور کامل از مردم تجرید نشوند، معضل تلفات غیرنظامی دوام خواهد کرد.

شریفه شهاب، عضو مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که در گذشته بمباردمان حملات هوایی ناتو جان صد ها طفل، زن و مرد بیگناه را در افغانستان گرفته است و امیدواری همین است که این اقدام قوای ائتلاف میزان تلفات غیر نظامی ها را کاهش دهد.

XS
SM
MD
LG