لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: حملات هوایی و داعش باعث افزایش تلفات ملکی شده است


در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۳۴۹۲ غیرنظامی افغان کشته شده است
در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۳۴۹۲ غیرنظامی افغان کشته شده است

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، در گزارش ۲۰۱۶ این اداره در مورد قربانیان افراد ملکی، اعلام کرد که حملات هوایی و گروه داعش سبب افزایش تلفات ملکی افغان به ویژه کودکان شده است.

در این گزارش، حملات داعش بر مسلمانان شیعه در افغانستان مستندسازی شده است. یوناما گفته است که در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی، حملات گروه خودخواندۀ دولت اسلامی یا داعش بر شیعیان در افغانستان سبب کشته شدن ۲۰۹ نفر و زخمی شدن ۶۹۰ تن دیگر شده است.

تدامیچی یاماموتو، رئیس یوناما هنگام نشر گزارش این نهاد، ضمن محکوم‌کردن کشتار هدفمند افراد ملکی گفت، قربانیان حملات داعش در جریان سال گذشتۀ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی، ده برابر افزایش یافته است.

او گفت "این حملات به هدف پیچیده ساختن جنگ و متفرق ساختن جوامع مقاوم افغانستان صورت می‌گیرد، باید خاطر نشان سازم که چنین حملات، جرایم جنگی شمرده می‌شود".

به گفتۀ یوناما، بیشترین قربانیان ملکی در نتیجۀ سه حمله بزرگ داعش بر جمعیت شیعه مذهب در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی، در افغانستان به بار آمده است.

بر اساس ارقام یوناما، در سال ۲۰۱۵ میلادی، مسؤولیت کشته‌شدن ۳۹ ملکی و ۴۳ زخمی به داعش نسبت داده شده بود.

قربانیان حملات هوایی

دفتر هیأت سازمان ملل متحد گفته است که در جریان سال گذشتۀ میلادی، حملات هوایی که از سوی نیروهای خارجی و افغان انجام شده، ۲۵۰ کشته و ۳۴۰ زخمی ملکی به جا گذاشته است.

این رقم در مقایسه با یک سال پیشتر از آن، دو برابر افزایش را نشان می‌دهد. مقامات بخش حقوق بشر یوناما گفته اند که ۵۲ در صد قربانیان حملات هوایی نیروهای خارجی و افغان، زنان و کودکان بوده اند.

دفتر هیأت سازمان ملل متحد تأکید کرده است که نیروهای طرفدار دولت در انجام حملات هوایی شان باید دقیق باشند و پس از مشخص‌ساختن اهداف، حملات شان را انجام دهند.

افزایش تلفات اطفال

یوناما با نگرانی از افزایش شمار کشته‌ها و زخمیان کودکان، گفته است که در بین بیش از ۷۹۰۰ تن زخمی ملکی، بیش از ۲۵۰۰ تن آنان کودکان اند.

بر اساس گزارش یوناما، در نتیجۀ خشونت‌های مربوط به منازعات مسلحانه، ۹۲۳ کودک افغان در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی، جان باخته و ۲۵۸۹ کودک نیز جراحت برداشته اند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، افزایش ۲۴ درصد شمار کشته‌ها و زخمیان اطفال را که از سال ۲۰۰۹ میلادی، به طور قابل ملاحظه سیر صعودی داشته است، نگران‌کننده خوانده است.

آماری که این اداره ارائه کرده است، ۳۱ در صد قربانیان ملکی را در افغانستان در جریان سال گذشتۀ میلادی، کودکان تشکیل می‌دهند که شامل ۷۰ در صد پسران و ۳۰ در صد دختران اند.

همچنان، در این گزارش آمده است که در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی، ۳۴۹۲ غیرنظامی افغان در جریان جنگ‌های مسلحانه، انفجارهای ماین‌های تعبیه‌شده و حملات انتحاری کشته شده اند.

این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی، دو در صد کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۵ میلادی، حدود ۳۵۴۵ غیرنظامی افغان در منازعات مسلحانه کشته شده بودند.

همچنان شمار زخمیان افراد ملکی در سال گذشتۀ میلادی، به ۷۹۲۰ تن رسیده است که نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی، بیانگر شش در صد افزایش است.

در جریان سال ۲۰۱۵ میلادی، به تعداد ۷۴۵۷ فرد ملکی در نتیجۀ جنگ‌های مسلحانه، انفجارها و حملات انتحاری زخم برداشته بودند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، در گزارش‌اش، ۶۱ در صد مسؤولیت کشته و زخمی‌شدن افراد ملکی (۲۱۳۱ کشته و ۴۸۶۳ زخمی) را به گروه‌ طالبان، نسبت داده است.

طالبان با ناقص خواندن و رد این گزارش یوناما، اما با نشر یک اعلامیه، مسؤولیت ۱۲.۴۲ در صد تلفات ملکی را در جریان سال گذشتۀ میلادی پذیرفته اند.

همچنان طالبان ادعا کرده اند که داعش مسؤول ۱۷.۴۸ در صد و نیروهای امریکایی و همکاران شان ۷۷.۱ در صد در قبال تلفات افراد ملکی مسؤول اند.

همچنان، ۲۴ در صد نیروهای طرفدار دولت در تلفات افراد ملکی (۹۰۳ کشته و ۱۸۲۵ زخمی) مسؤول شناخته شده اند. ده در صد غیرنظامیان در جریان جنگ‌های رو در رو – که هنوز کسی مسؤول شناخته نشده است – کشته و زخمی شده اند.

همچنان پنج در صد قربانیان، از اثر انفجار مواد منفلق‌ناشده، کشته یا هم زخمی گردیده اند.

XS
SM
MD
LG