لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: وضعیت مراکز اصلاح و تربیۀ اطفال بهبود یافته است


در سراسر افغانستان یک هزار مرکز اصلاح و تربیۀ اطفال وجود دارد.
در سراسر افغانستان یک هزار مرکز اصلاح و تربیۀ اطفال وجود دارد.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، امروز گزارش خود را در مورد وضعیت مراکز اصلاح و تربیه اطفال در افغانستان در 45 صفحه منتشر کرد.

بر اساس این گزارش که به درخواست وزارت عدلیۀ افغانستان انجام شده، وضعیت در مراکز اصلاح و تربیت اطفال نسبت به گذشته بهبود یافته است؛ اما هنوز این مراکز برای آیندۀ سالم به کودکانی که در آنجا به سر می‌برند، به کمک نیاز دارند.

در این گزارش، برای رسیدگی به نیازمندی‌ها برای بهبود آموزش و خدمات مراقبتی پس از دوره اصلاح تأکید شده است.

مایکل هارتمن رئیس بخش حاکمیت قانون دفتر یوناما در خبرنامۀ این نهاد گفته است "تحقیقات ما نشان می‌دهد که چالش‌های دولت برای رسیدگی به نیازهای نوجوانانی، که تحت نظارت به سر می‌برند، بهبود یافته است".

یوناما در گزارش تحقیقی خود نگاشته است که افغانستان در رسیدن به معیارهای حداقل و قابل قبول بین‌المللی در زمینۀ مراقبت و انجام برنامه‌های اصلاحی کودکان و نوجوانان تحت حجز، به پیشرفت‌هایی دست یافته است.

در این گزارش آمده است، نوجوانان دسترسی منظم به آب آشامیدنی سالم دارند و به طور مداوم سه وعده غذا به شمول شیر، نان، برنج، گوشت، سبزیجات و میوه‌های مختلف فصلی در روز دریافت می‌کنند که دارای رژیم غذایی مناسب است.

همچنان در مراکز اصلاح و تربیت اطفال، نوجوانان می‌توانند با خانواده‌ها یا قیم شان از طریق تماس‌های تیلفونی، نامه و بازدید تماس برقرار کنند. در این گزارش خانواده‌ها نیز از تغییرات قابل توجه اظهار رضایت کرده اند.

با این حال یوناما به حکومت افغانستان پیشنهاد می‌کند که باید نوجوانان در بازداشت، دسترسی مداوم به خدمات صحی مورد نیاز، از جمله مراقبت‌های ویژه داشته باشند، همچنان سهولت‌های آموزشی، فراگرفتن مسایل دینی توسط معلمان واجد شرایط برای آنان فراهم گردد.

گزارش همچنان بر فراهم‌شدن فضای مناسب تفریحی، آموزشی و حرفه‌یی به منظور افزایش ایمنی جسمی و روحی رفاه نوجوانان در بازداشت تأکید کرده است.

یوناما به حکومت افغانستان گوشزد کرده است که روی مسألۀ جنسیتی در مراکز اصلاح و تربیت اطفال توجه جدی داشته باشد و از سهولت‌هایی که پسران در این مراکز بهره می‌برند؛ دختران نیز دسترسی داشته باشند.

در این گزارش به کمبود تعمیرهای مناسب نیز اشاره شده و گفته شده است که شماری از این مراکز در منازل کرایی است.

در حال حاضر یک هزار مرکز اصلاح و تربیت اطفال (۹۰۰ مرکز پسرانه و ۱۰۰ مرکز دختران) در ۳۴ ولایت افغانستان وجود دارد که ۱۰۱۸ تن در این مراکز به سر می‌برند. در جملۀ این افراد ۹۱۴ تن پسر و ۱۰۴ دختر شامل اند.

بیشترین نوجوانان به ترتیب به دلیل سرقت با ۲۴۶ مورد، جرایم ضد امنیت ملی ۲۲۷ قضیه و قتل ۱۰۴ مورد در این مراکز به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG