لینک های دسترسی

Breaking News

بن کی مون: تنها برندۀ جنگ در منطقه داعش است


آقای بن خواستار رسیدگی به پناهجویان شرق میانه شد
آقای بن خواستار رسیدگی به پناهجویان شرق میانه شد

هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح دو شنبه با سخنرانی بن کی مون سرمنشی این سازمان در مقر سازمان ملل در نیویارک افتتاح شد.

بن کی مون در این سخنرانی به موضوعاتی از جمله توسعه پایدار و مبارزه با گرم شدن اقلیم و حفظ محیط زیست، بحران‌های جاری در جهان از جمله جنگ در سوریه و لزوم همکاری کشورها در مبارزه با دهشت افگنی، لزوم رسیدگی به پناهجویان فراری از جنگ، مبارزه با بیماری‌ها و همچنین توانمندسازی زنان و برابری جنسیتی اشاره کرد.

آقای بن ضمن اشاره به گرم شدن هوای کره زمین و تغییرات اقلیمی که این پدیده به همراه می‌آورد گفت مهاجرت‌ها و درگیری‌ها از جمله پیامدهای گرم شدن هوا است. او گفت که برای کاهش تولید گازهای مضر گلخانه‌یی تغییرات چشمگیری در راه است.

سرمنشی سازمان ملل متحد خواستار پایان حملات نظامی به یمن شد که زیرساخت شهرها و میراث فرهنگی این کشور را نابود می‌کند و مردم این کشور را به کشتن می‌دهد. او گفت: "بگذارید صریح بگویم. درگیری‌های یمن راه‌حل نظامی ندارد."

بن کی مون گفت که داعش، بوکوحرام و الشباب همچنان تهدیدهای عمدۀ جهانی بوده و به گفتۀ وی جهان باید در مقابل آن بایستد.

او گفت طرف‌های درگیر جنگ در سوریه، مسوول اصلی پایان دادن به بحران جنگ در سوریه استند. او گفت قدرت های منطقه نیز در این امر سهیم اند و رقابت قدرت ها در این درگیری ها نقش دارد. او از شورای امنیت و بازیگران منطقه یی خواست که پاپیش بگذارند و به پایان جنگ کمک کنند.

سرمنشی سازمان ملل متحد گفت که پنج کشور - روسیه، امریکا، عربستان سعودی، ایران و ترکیه - برای پایان دادن بحران سوریه می توانند نقش داشته باشند. او گفت که داعش تنها برنده درگیری های کنونی در شرق میانه است.

سرمنشی سازمان ملل متحد از کشورهای اروپایی خواست برای آوارگانی که راهی این قاره شده اند اقدامات بیشتری انجام دهند.

آقای بن همچنین از توافق جامع اتمی ایران و شش قدرت جهانی استقبال کرد و گفت مذاکره و صبر در دیپلماسی حیاتی است و نتیجه می دهد. او همچنان خواستار صلح و آرامش در شبه جزیره کوریا و خلج سلاح هسته یی در آنجا شد.

بن کی مون از افزایش محدودیت‌ها بر عملکرد و آزادی رسانه‌ها و جامعه مدنی در جهان ابراز نگرانی عمیق کرد و گفت انجام کار و وظیفه حق روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر است و جرم نیست.

سرمنشی سازمان ملل متحد ضمن تقدیر از تلاش‌ها و همبستگی بین‌المللی در مبارزه با ایبولا گفت "ما بیماری‌های مرگبار را طی چند دهه گذشته ریشه کن کرده ایم ولی هنوز راه درازی در پیش داریم. مواد لازم برای توسعه پایدار در دست ماست و باید اقدام کنیم. باید زنان را توانمند کنیم و برابری جنسیتی را برقرار سازیم."

XS
SM
MD
LG